Diskusija Segmedine Srne-Bajramović na sjednici Doma naroda Parlamenta FBiH

Zakonom o državnoj službi otvara se proces političke hajdučije nad javnom upravom

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi Federacije BiH, koji je u Parlament upućen po hitnoj proceduri, prijeti da potpuno uruši državnu službu vezujući rukovodeće državne službenike za mandat. Time će se širom otvoriti vrata strankama na vlasti da otvoreno i na ova mjesta dovode stranačke kadrove.

Vlada FBiH neopravdano traži razmatranje zakona po hitnoj proceduri jer izmjene Zakona nisu beznačajne i ne postoje opravdani razlozi za njegovo hitno donošenje, što isključuje javnu raspravu, stavove relevantnih adresa poput stručne javnosti, agencija za državnu službu, akademske zajednice, organa uprave kojih se zakon direktno tiče…

Iza objašnjenja Vlade FBiH da se na ovaj način „odredbe usklađuju s nedavno donesenim Zakonom o radu”, te da je jedan od razloga za donošenje izmjena i dopuna “potreba za reorganizacijom javne uprave u FBiH s ciljem da državna služba bude racionalnija”, zapravo se krije namjera da se sve kategorije rukovodećih državnih službenika eliminišu i da se ova radna mjesta ubuduće potpuno ispolitizraju tj. poklapaju sa mandatom rukovodilaca organa uprave.

Ovo je posebno problematično i zbog činjenice da je jedan od osnovnih zadataka državne službe da obezbijedi nesmetano vršenje funkcija javne uprave, naročito u situacijama kad dolazi do smjena vlasti, odnosno u uslovima kada se jave problemi u procesu formiranja vlasti što je gotovo uvijek slučaj nakon izbora. Činjenica jeste kako je upravo postojeći sistem profesionalnih državnih službenika u stvari osiguravao i štitio kakvo takvo funkcionisanje sistema u službi građana, za vrijeme stalnih političkih trzavica oko konstituisanja vlasti što nije rijetkost u BiH.

Javna uprava koja svake četiri godine mijenja kompletnu rukovodnu strukturu (i to bez konkursne procedure!) nikako ne može doprinijeti efikasnosti i ekspeditivnosti administracije. Na žalost personalni diskontinuitet koji će se ovim rješenjem pojaviti na ključnim pozicijama u stvari predstavlja ozbiljnu osnovu za kreiranje haosa ili operativno funkcionalnog vakuuma u prelaznim periodima uspostave vlasti. Naravno sve ovo isključivo na štetu građana! Također izuzetno je važno pitanje: Imaju li građani ikakvu garanciju da će postojeći rukovodeći državni službenici, koji su, bez obzira na moguću političku pozadinu, ipak došli putem javnog konkursa, biti zamijenjeni boljim kadrom, ako se zna da će izbor tog kadra biti isključiva nadležnost ministra?

Potpuno je jasno kako ovaj potez neće doprinijeti nikakvom smanjenju budžetskih izdataka Federacije. Ako se uzme u obzir da je ovim Prijedlogom obuhvaćeno nekih 250 – 300 državnih službenika, a za koje su predstavnici Vlade FBiH obećali zaposlenje na drugim mjestima unutar organa državne službe, onda proizilazi da se ovim potezom administracija zapravo uvećava za oko 300 ljudi. Uzme li se u obzir njihova prosječna mjesečna naknada, dolazi se do zaključka da se građanima FBiH novostvoreni višemilionski trošak na godišnjem nivou servira kao ‘racionalizacija’. Vrlo je vjerovatno da će sličan princip usvojiti i kantoni i opštine, čime bi dodatna budžetska izdvajanja bila još mnogo veća.

Predložene izmjene samim tim se kose i sa preporukama EU, koja konstantno u Izvještaju o napretku BiH navodi da nema napretka u procedurama zapošljavanja koje bi osigurale primjenu objektivnih i na principu meritornosti zasnovanih kriterija, kao ni transparentnosti ni brzog popunjavanja upražnjenih pozicija. Davanjem ovlasti ministrima i drugim rukovodiocima da slobodno dovode ključne ljude u upravu, prekida se svaka veza sa transparentnošću i meritornošću, a upućivanje nacrta na usvajanje po hitnoj proceduri, bez mogućnosti javne rasprave, potvrđuje namjeru političkih stranaka da pod krinkom racionalizacije, na mala vrata omoguće još veći broj stranačkih imenovanja.

Pitanju efikasnosti u radu državnih službenika na svim nivoima vlasti u BiH se mora posvetiti dužna pažnja, ali se problemi slabe efikasnosti moraju rješavati kroz kvalitetnije upravljanje administracijom, a ne kroz urušavanje same svrhe postojanja državne službe kroz njenu dodatnu politizaciju.

Vlada ne daje nijedno tvrdo uporište da će novo rješenje rezultirati modernijom, kompetentnijom, transparentnijom, efikasnijom i odgovornijom upravom. Ovo su vrlo važni principi i ujedno su zahtjevi iz Reformske agende, a prijedlog Vlade zadržava se na samo jednom, odnosno fleksibilnijoj javnoj upravi.
Jasno je kako će princip političke podobnosti u potpunosti nadvladati princip meritornosti, odnosno ličnih kompetencija. Izborne pozicije dakle više nisu samo formalne političke funkcije, poput pozicija u parlamentima i vladama, već sve i jedan rukovodilac u državnoj službi.

Stoga očekujemo od Vlade da ovaj prijedlog iz hitnosti pretvori u nacrt tj redovni postupak kako bismo svi zajedno sa stručnom javnošću imali vremena da ovu oblast razmotrimo kvalitetnije i sa puno šireg aspekta od pojma fleksibilnosti što je dominantni pristup vlade. Na žalost, u ovom slučaju koncept fleksibilnosti vlade u stvari znači dodatnu politizaciju, novu neracionalnost, potpunu deprofesionalizaciju javnih službi što je u suprotnosti sa svim ciljevima koji se pred nama nalaze kada je u pitanju reforma i pristup EU integracijama.

Na kraju, ovim zakonom se otvara proces potpune političke hajdučije nad javnom upravom koja iza sebe krije uposljavanje stotinu političkih podobnika što je izgleda zbog gužvi u strankama ključni cilj ovog poteza koji nam se ponovno prodaje kao lažna reforma u EU integracijama.
Svima je jasno kako ovaj zakon po sadržaju javnu upravu vraća godinama unazad, narušava njenu kompetentnost, čini je netransparentnijom, manje efikasnom tj politički opterećenom i odgovornijom jedino spram stranaka na vlasti odnosno njihovih lidera koji postaju institut zamjene agencija za državnu službu koje sad možemo potpuno ukinuti.

Moj profil

Zahvaljujući našem sistemu za administraciju Atlas, svaki član SDP BiH posjeduje vlastiti profil na stranici atlas.sdp.ba.

Ova mogućnost dozvoljava svim članovima da sami provjere i ažuriraju podatke na vlastitom profilu, da provjere stanje plaćenih članarina, kao i da učestvuju u anketama koje pokreće SDP BiH.

Kliknite ovdje da pristupite Atlasu



Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine

Adresa: Alipašina 41
71000 Sarajevo
Bosna i Hercegovina

Telefon: +387 (33) 563 900
Fax: +387 (33) 563 901

Služba za odnose s javnošću:

Telefon: +387 (33) 563 941 ; 563 917
e-mail: informisanje@sdp.ba

SDP BiH je razvio aplikacije za mobilne i tablet uređaje. Preuzmite našu aplikaciju za iOs i pretplatite se na naše obavijesti.


Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.