Zakon o minimalnoj plaći u Federaciji Bosne i Hercegovine

ANER ŽULJEVIĆ

Delegat u Domu naroda Parlamenta Federacije BiH

 

PARLAMENT FEDERACIJE BiH

Dom naroda

n/r predsjedavajuće, g.đe Lidije Bradara

 

Predstavnički dom

n/r predsjedavajućeg, gosp. Edina Mušića

 

U skladu s članom 164. Poslovnika o radu Doma naroda („Sl.novine F BiH“,broj:27/03 i 21/09) i članom 172.Poslovnika o radu predstavničkog doma Parlamenta FBiH („Sl.novine F BiH“,broj:69/07 i 1/08) radi razmatranja i usvajanja po skraćenom postupku podnosim prijedlog Zakona o minimalnoj plaći u F BiH.

 

PRIJEDLOG

 

ZAKON  O  MINIMALNOJ  PLAĆI   U   FEDERACIJI     BOSNE  I  HERCEGOVINE

 

Sarajevo, april 2017. godine

 

                                                                   Član 1.

Ovim  Zakonom    propisuje se  način  utvrđivanja  iznosa  minimalne  plaće,  rokovi njezinog utvrđivanja, kao i provedba nadzora nad primjenom odredbi Zakona.

 

                                                                   Član 2.

(1) Minimalna plaća, u smislu ovoga Zakona, je najniži mjesečni iznos bruto plaće koji radniku pripada za rad u punom radnom vremenu.

(2) Minimalna plaća radnika koji radi u nepunom radnom vremenu utvrđuje se i isplaćuje srazmjerno ugovorenom nepunom radnom vremenu.

(3) U iznos minimalne  plaće  ne  ulaze  povećanja  plaće  za  otežane  uvjete  rada, prekovremeni i noćni rad te za rad nedeljom, praznikom ili nekim drugim danom za koji je zakonom određeno da se ne radi.

 

                                                                  Član 3.

(1)Pravo na minimalnu plaću, utvrđenu prema odredbama ovoga Zakona, imaju svi radnici koji rade u Federaciji Bosne i Hercegovine, neovisno o sjedištu ili registraciji poslodavca.

(2)Odredba stava 1. ne primjenjuje se na radnike koji imaju pravo na bruto plaće u visini utvrđenoj prema kolektivnom ugovoru čija primjena je proširena sukladno odluci ministra nadležnog za rad.

                                                                  Član 4.

Visina minimalne plaće utvrđuje se jednom godišnje za narednu kalendarsku godinu, a najkasnije do donošenja federalnog budžeta za narednu godinu.

 

                                                                 Član 5.

(1) Minimalna plaća za 2017. godinu utvrđuje se u iznosu od 45 % od prosječne mjesečne bruto plaće po zaposlenom u pravnim osobama Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje januar – septembar 2016. godine, prema podacima Federalnog zavoda za statistiku.

(2) Minimalna plaća za 2018. godinu utvrđuje se u iznosu od 50 % od prosječne mjesečne bruto plaće po zaposlenom u pravnim osobama Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje januar-septembar 2017. godine, prema podacima Federalnog zavoda za statistiku.

 

                                                               Član 6.

(1) Minimalna plaća se za 2019. i svaku  sljedeću kalendarsku godinu usklađuje na temelju:

-porasta cijena dobara i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena,

-porastu prosječne mjesečne bruto plaće i isplaćene neto plaće po zaposlenom u pravnim osobama Federacije Bosne i Hercegovine, te

– rastu zaposlenosti u pravnim osobama.

(2)Minimalna plaća iz stava 1. ovog člana ne može se odrediti u iznosu manjem od 50% prosječne mjesečne bruto plaće po zaposlenom u pravnim osobama u Federaciji Bosne i Hercegovine u prethodnoj godini.

(3) Ministar nadležan za rad će, nakon konsultacija sa socijalnim partnerima, Vladi Federacije predložiti visinu minimalne plaće iz stava 1. ovog člana.

 

                                                                 Član 7.

(1) Visinu minimalne plaće za 2017. godinu i svaku sljedeću kalendarsku godinu, uredbom će utvrditi Vlada Federacije temeljem odredbe članka 5. i 6. ovog Zakona.

(2) Minimalna plaća utvrđena na način iz stava 1.ovog člana primjenjuje se od 1. januara kalendarske godine za koju je utvrđena.

 

                                                                 Član 8.

(1) Iznimno se kolektivnim ugovorom može ugovoriti minimalna plaća u iznosu manjem od iznosa propisanog uredbom iz člana 7. ovoga Zakona.

(2) Iznos minimalne plaće iz stava 1. ovoga člana ne može biti manji od 90% iznosa propisanog uredbom iz člana 5. i 7. ovoga Zakona.

 

                                                                 Član 9.

Nadzor nad primjenom ovog Zakona i kolektivnih ugovora iz člana 3. stav 2. ovog Zakona obavljaju  tijela državne uprave koja su po posebnim propisima ovlaštena  za  nadzor  u  vezi  s  radom  i  zapošljavanjem,  a  nadzor  zakonitosti, pravilnosti i pravodobnosti obračuna, prijava i uplata proračunskih prihoda, tijelo državne uprave nadležno za financije.

 

                                                                  Član 10.

(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 25.000,00 KM kaznit će se za prekršaj poslodavac pravna osoba, ako u propisanim rokovima ne isplati minimalnu plaću u visini utvrđenoj prema odredbama ovoga Zakona   ili ugovorenu plaću u visini utvrđenoj prema kolektivnom ugovoru iz člana 3. stav 2. ovog Zakona.

(2) Novčanom kaznom od 2.500,00 do 4.000,00 KM za prekršaj iz stava 1. ovoga člana kaznit će se poslodavac fizička osoba i odgovorna osoba pravne osobe.

(3) Ukupan iznos novčane kazne kojom će se kazniti poslodavac za prekršaj iz stava 1. ovoga člana, uvećava se prema broju radnika kojima poslodavac nije obračunao i isplatio minimalnu plaću u visini utvrđenoj prema odredbama ovoga Zakona, ili ugovorenu plaću u visini određenoj u kolektivnom ugovoru iz člana 3. stav 2. ovog Zakona po njezinom dospijeću, s tim da tako izrečena novčana kazna ne može biti viša od najviše novčane kazne propisane posebnim propisom.

 

                                                                Član 11.

Ovaj   Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u Službenim novinama Federacije BiH.

 

                                

O B R A Z L O Ž E NJ E

    ZAKONA  O  MINIMALNOJ  PLAĆI   U   FEDERACIJI     BOSNE  I  HERCEGOVINE

 

 

I USTAVNI TEMELJ ZA  DONOŠENJE  ZAKONA

 

Za donošenje zakona o minimalnoj plaći u Federaciji Bosne i Hercegovine ne postoji izričit ustavni temelj, ali bi za isti mogla poslužiti odredba člana III 1. g. (finansiranje djelatnosti federalnih vlasti, ustanova i institucija koje federalne vlasti osnivaju oporezivanjem, zaduživanjem ili drugim sredstvima) i  člana IV.A.20.(1) d i j. Ustava Federacije Bosne i Hercegovine (Zakonodavna vlast Federacije – Parlament Federacije), kojom je utvrđeno da je Parlament Federacije, između ostalog, nadležan i za donošenje zakona o vršenju funkcija federalne vlasti. S obzirom da se Zakonom o minimalnoj plaći u Federaciji propisuje način  utvrđivanja  iznosa  minimalne  plaće,  rokovi njezinog utvrđivanja, kao i provedba nadzora nad primjenom odredbi Zakona, a što spada u vršenje funkcija, odnosno dužnosti federalne vlasti, navedena ustavna odredba može poslužiti kao ustavni temelj za donošenje zakona o minimalnoj plaći u F BiH..

 

II RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

 

          Analizom socijalne situacije u F BiH, ukazala se potreba za donošenjem jednog ovakvog zakona. U F BiH institut minimalne, odnosno najniže plaće trenutno nije uređen.Prosječna  mjesečna  neto  plaća u F BiH iznosi 861.00 KM.  po  zaposlenom  u  pravnim  osobama  FBiH (dalje u tekstu: prosječna bruto plaća) za razdoblje od januara do  avgusta 2016. godine iznosi ___________KM dok minimalna bruto plaća iznosi _________KM, što čini _______ % prosječne bruto plaće.

 

Važnost instituta minimalne plaće kao socijalno zaštitnog instrumenta naglasio je i Odbor Europskog parlamenta za socijalna pitanja, koji je još 1993. godine predložio državama članicama Europske unije da uvedu mehanizme za određivanje minimalne plaće u odnosu na nacionalnu prosječnu plaću (Europski parlament, 1993. godine). U provedbi navedene preporuke različita je praksa u državama članicama Europske unije,  s  obzirom  da  se  negdje  minimalna  plaća  uređuje  zakonom,  a  negdje kolektivnim ugovorima, različit je opseg primjene u odnosu na zaposlene – negdje se minimalna plaća utvrđuje sektorski, a ponegdje se prilagođava regionalnim potrebama, a što sve ukazuje na potrebu da se taj instrument socijalne politike prilagodi,  kako  društvu  u  cjelini,  tako  i  posebnostima  sektora  ili  djelatnosti, regionalnim razlikama i drugim značajkama koje utječu na ovaj zaštitni institut.

 

Neke od zemljalja u regionu su ovu problematiku riješile donošenjem Zakona o minimalnoj plaći. Pojedine odredbe tih zakona ukazivale su na određenu rigidnost u postizanju cilja od 50% udjela minimalne bruto plaće u prosječnoj bruto plaći, usprkos činjenici da je uvažena okolnost da postoje industrijske grane koje ne bi mogle izdržati određenu visinu minimalne plaće, odnosno s obzirom na stanje u pojedinim radno intenzivnim industrijskim granama (prije svega u tekstilnoj, drvoprerađivačkoj i kožarsko- obućarskoj industriji) zbog čega je omogućeno kroz kolektivne ugovore propisivanje niže razine minimalne plaće od one koja je propisana Zakonom. Uvažavajući pritom i činjenicu da nije postignut  cilj usklađivanja  visine  minimalne plaće u  odnosu  na prosječnu bruto plaću i njenog rasta, kako je to tamo propisano, i kod njih se ukazala potreba za izmjenama postojećih zakonskih odredbi, pa se   predlaže prijelazno razdoblje za usklađenje minimalne bruto plaće s prosječnom bruto plaćom te kriteriji za daljnje usklađenje visine minimalne plaće.

S obzirom da je institut minimalne plaće socijalno zaštitni instrument, ovim se zakonom propisuje na temelju kojih će se službeno objavljenih statističkih podataka utvrditi udio minimalne bruto plaće u iznosu od 45 % prosječne bruto plaće za 2017. te udio minimalne bruto plaće u iznosu od 50 % prosječne bruto plaće za 2018. godinu.

 

Iznos minimalne plaće u 2017. i svakoj narednoj godini uredbom bi utvrđivala Vlada Federacije, na prijedlog ministra nadležnog za rad, najkasnije do donošenja federalnog budžeta za narednu godinu. Temeljem ovog Zakona te u skladu s konsultacijama sa socijalnim partnerima ministar nadležan za rad predložit će usklađenje visine minimalne plaće na razini 50 % udjela u prosječnoj bruto plaći.

 

Kolektivnim ugovorom može se, iznimno ugovoriti minimalna plaća u iznosu manjem od iznosa propisanog uredbom iz članova 6. i 7. predloženog zakona, ali tako ugovorena minimalna plaća ne bi mogla biti manja od 90 % iznosa propisanog uredbom.

 

Uvažavajući okolnost da je prema dostupnim podacima broj radnika koji u Federaciji BiH prima minimalnu plaću u porastu, te da se procjenjuje da oko ______% ukupno zaposlenih  radnika (odnosno  nešto  manje  od  _____________ radnika) prima  minimalnu plaću, predlaže se kvalitetniji način utvrđivanja visine minimalne plaće kako bi se omogućilo učinkovitije ostvarivanje  privrednih  i socijalnih  interesa  radnika koji imaju najniža primanja. Predloženi zakon će poslodavcima omogućiti kvalitetnije planiranje poslovne godine te jednostavnije usklađivanje s aktuelnim privrednim kretanjima.

 

III. OBRAZLOŽENJE VAŽNIJIH PRAVNIH RJEŠENJA

 

Članom 1.propisuje se područje koje se uređuje ovim Zakonom.

Članom 2.definiše se  pojam minimalne plaće tako da se određuje da je to najniži mjesečni iznos bruto plaće koji pripada radniku za rad u punom radnom vremenu.Nadalje,definiše se pravo na isplatu srazmjernog dijela minimalne plaće za radnike koji rade u nepunom radnom vremenu.Takođe se utvrđuje  da je minimalna plaća ona plaća koja radniku pripada za redovno radno vrijeme bez povećanja plaće za otežane uvjete rada, noćni rad, rad nedjeljom i praznicima ili nekim drugim danom za koji je  zakonom određeno da se ne radi, te za prekovremeni rad.

Članom 3.utvrđuje se pravo na minimalnu plaću svim radnicima u Federaciji BiH, s tim da su takvu plaću obavezni isplatiti svi poslodavci koji zapošljavaju radnike u Federaciji, neovisno o svojoj registraciji ili sjedištu. Takođe je određeno  da se za radnike koji primaju bruto plaću u visini utvrđenoj   prema kolektivnom ugovoru čija je primjena proširena  ne primjenjuje   stav 1. ovog člana.

Članom 4.propisuju se rokovi utvrđivanja visine minimalne plaće.

Članom 5. definisano je usklađenje minimalne bruto plaće sa prosječnom bruto plaćom kroz dvije godine.Utvrđuje se da minimalna bruto plaća nakon usklađivanja iznosi 50 %  prosječne bruto plaće.

Članom 6.utvrđuje se da se minimalna bruto plaća za 2019 i sve naredne kalendarske godine usklađuje sa javno objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku i to -porastom cijena dobara i usluga koje se koriste za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, porastom prosječne mjesečne bruto plaće i isplaćene neto plaće po zaposlenom u pravnim osobama Federacije BiH, te rastu zaposlenosti u pravnim osobama. Takođe se utvrđuje da minimalna plaća nakon usklađivanja ne može biti manja od 50% prosječne mjesečne bruto plaće po zaposlenom u pravnim osobama u F BiH u prethodnoj godini.

Članom 7.propisuje se da će visinu minimalne plaće za 2017. godinu i naredne kalendarske godine na temelju ovog Zakona utvrditi vlada uredbom.

Članom 8.propisuje se mogućnost ugovaranja minimalne plaće u iznosu manjem od iznosa propisanog uredbama iz člana 5. i 7. ovoga Zakona. Ugovoreni iznos minimalne plaće ne smije biti manji od 90 % minimalne plaće iznosa propisanog uredbom iz člana 5. i 7. ovoga Zakona.

Članom 9.određuju se ovlaštena tijela državne uprave nadležna na nadzor nad primjenom ovoga Zakona.

Članom 10.propisuju se sankcije u slučaju kršenja odredbi ovoga Zakona.

Članom 11.utvrđuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.

 

I FINANCIJSKA SREDSTVA

 

Za provedbu ovog zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Budžetu Federacije Bosne i Hercegovine, budući da ovaj zakon nema utjecaj na njegove rashode

* * * *

 

Socijaldemokratski stav!

A B D E F H I K M N O P R S T
  • Posts not found
U V Z

Moj profil

Zahvaljujući našem sistemu za administraciju Atlas, svaki član SDP BiH posjeduje vlastiti profil na stranici atlas.sdp.ba.

Ova mogućnost dozvoljava svim članovima da sami provjere i ažuriraju podatke na vlastitom profilu, da provjere stanje plaćenih članarina, kao i da učestvuju u anketama koje pokreće SDP BiH.

Kliknite ovdje da pristupite Atlasu



Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine

Adresa: Alipašina 41
71000 Sarajevo
Bosna i Hercegovina

Telefon: +387 (33) 563 900
Fax: +387 (33) 563 901

Služba za odnose s javnošću:

Telefon: +387 (33) 563 941 ; 563 917
e-mail: informisanje@sdp.ba

SDP BiH je razvio aplikacije za mobilne i tablet uređaje. Preuzmite našu aplikaciju za iOs i pretplatite se na naše obavijesti.


Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.