Prof. dr. Emina Junuz, potpredsjednica KO SDP HNK

Za porazne PISA rezultate odgovorno je društvo koje podržava podobne, a ne sposobne

Prije tri dana, 3. decembra 2109. godine, u Bosni i Hercegovini objavljeni su rezultati najobimnijeg istraživanja u oblasti obrazovanja na svjetskom nivou, PISA (Programme for International Student Assessment)2018. Istraživanje se realizira od 2000. godine, svake tri godine pod pokrviteljstvom Organizacije za ekonomsku saradnju – OECD.

Svrha istraživanja je procjena znanja i vještina petnaestogodišnjih učenika potrebnih za život u odrasloj dobi te njihove spremnosti za uključenje u proces cjeloživotnog učenja.

Bosna i Hercegovina je prvi put 2018. godine bila jedna od ukupno 79 država čije obrazovanje je bilo predmet evaluacije projekta PISA 2018.
U ulozi roditelja učenika mlađih od 15 godina i učesnika u obrazovnom procesu u Bosni i Hercegovini analizirala sam izvještaj evaluacije PISA 2108.
Testiranje je obavljeno u tri kategorije za učenike: čitanje, matematika i prirodne nauke. Roditelji su također učestvovali odgovarajući na upitnike čiji rezultati treba da prikažu uslove okruženja u kojem učenik živi i uči.

Uprkos velikoj zabrinutosti rezultatima objavljenim za našu državu, moram istaći da značajan napredak je naše uključenje u ovaj projekt. Nezahvalno je praviti usporedbe sa prethodnim generacijama, obzirom da u ovakvom istraživanju prethodno nismo učestvovali.

Vjerovatno je u ovakvoj situaciji najprigodnije praviti usporedbu sa zemljama iz okruženja sa kojima dijelimo sličnu prošlost i tradiciju u obrazovanju.
U sve tri kategorije smo kao država postigli ispodprosječne rezultate. U kategoriji čitanja nivo više su dosegle zemlje iz okruženja Hrvatska i Srbija, a Slovenija se nalazi dva nivoa iznad nas. Nešto niže rezultate u ovoj kategoriji ostvarile su Sjeverna Makedoija i Kosovo.

U kategoriji Matematika smo postigli slične rezultate kao i u čitanju kada se radi u usporedbi sa zemljama iz okruženja, dok smo u prirodnim naukama postigli rezultat (404) nešto lošiji i od Sjeverne Makedonije (413).

Poglavlje izvještaja PISA 2018 „Spremnost za digitalno društvo“ pokazuje da u našoj državi su velika odstupanja u rezultatima digitalnih kompetancija u okviru škola, ali da odstupanja između škola nisu velika. Ovo je ohrabrujući rezultat, jer pokazuje da nemamo „elitističkih“ škola i da učenici imaju jednake prilike u okviru obrazovnog sistema.

Prvu mjeru koja bi se mogla predložiti za optimizaciju uspjeha i osposobljenosti učenika su veća ulaganja u obrazovanje. Činjenica je da u zemljama OECD-a uprkos povećanju ulaganja od 15% nije došlo do stvarnog poboljšanja ishoda učenika.

Nizak je nivo i nastavnog osoblja u školama sa završenim 2. ciklusom obrazovanja, te u narednom periodu zasigurno treba uložiti u dodatno obrazovanje nastavnika, kao i dati priliku uključiti se u obrazovni proces nastavnicima koji su završili drugi univerzitetski ciklus obrazovanja (master).
Lično me najviše zabrinjava činjenica da društveno-ekonomski status učenika može da utječe na njihov uspjeh, jer ne potiču iz motivirajućih okruženja. Nameće se kao neophodnom mjerom u obrazovni proces uključiti podizanje svijesti učenika o obrazovanju kao jedinoj prilici da unaprijede svoj društveno-ekonomsko status u odnosu na njihove pretke. Kao posljedica predložene mjere nameće se pitanje da li smo mi zaista društvo koje kompetentnijim, sposobnijim i obrazovanijim pruža priliku ili je potrebno da mijenjamo društvo u cjelini i trenutno nametnuti nam sistem vrijednosti?

Smatram da ne trebamo tražiti odgovorne za rezultate PISA 2018 u školama i obrazovnom sistemu. Odgovorni smo svi zajedno, kao društvo, koje podržava podobne, a ne sposobne, koje za normalno smatra da se mogu donositi nezakonite odluke ili ne sprovoditi zakonite odluke i beskonačan je niz pogrešno složenih kriterija u našem društvu koji naše društvo čine nestimulativnim za nastojanjima optimizacije obrazovnog uspjeha.

Društvo koje pruža bolje prilike svojim kompetentnijim i sposobnijim članovima je stimulativnije te ima i imat će bolje rezultate PISA testiranja.

Do motivacijskog okruženja za obrazovanje!

Moj profil

Zahvaljujući našem sistemu za administraciju Atlas, svaki član SDP BiH posjeduje vlastiti profil na stranici atlas.sdp.ba.

Ova mogućnost dozvoljava svim članovima da sami provjere i ažuriraju podatke na vlastitom profilu, da provjere stanje plaćenih članarina, kao i da učestvuju u anketama koje pokreće SDP BiH.

Kliknite ovdje da pristupite Atlasu



Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine

Adresa: Alipašina 41
71000 Sarajevo
Bosna i Hercegovina

Telefon: +387 (33) 563 900
Fax: +387 (33) 563 901

Služba za odnose s javnošću:

Telefon: +387 (33) 563 941 ; 563 917
e-mail: informisanje@sdp.ba

SDP BiH je razvio aplikacije za mobilne i tablet uređaje. Preuzmite našu aplikaciju za iOs i pretplatite se na naše obavijesti.


Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.