Sudionici današnjeg okruglog stola pod nazivom "Diskriminacija i segregacija kao odraz etno-političkog utjecaja u školama", koji je održan u Mostaru, istaknuli su kako su vladajuće politike odgovorne za takvo stanje.
Federalni ministar obrazovanja Damir Mašić kazao je kako problem diskriminacije i segregacije u obrazovanju nije problem koji je nastao zato što su to htjeli roditelji i djelca, već je nastao zbog raznih politika.
"Politike su stvorile taj problem i politike jedimo mogu riješiti taj problem. Ono što mene posebno razočarava proteklih godina je to što imam osjećaj da međunarodna zajednica polako odustaje od inzistiranja na rješavanju ovog problema“, istaknuo je ministar Mašić.
Ustvrdio je kako Misija OESS-a u BiH više ne pokazuje nikakve napore za pokušaj rješavanja ovog problema, iako je, kako je kazao, upravo OESS iz najboljih namjera bio jedan od onih koji su stvorili taj sustav kao prvi prijelazni korak, koji je, nažalost postao trajno rješenje.
Problem diskriminacije i segregacije nije samo vezan za Federaciju BiH već i za Republiku Srpsku, ustvrdio je ministar Mašić, navodeći primjer škola u Konjević polju i Kravicama gdje su djeca potpuno fizičko odvojena u dvije zgrade.
Pozivajući se na jedino postojeće izvješće koje je uradila zajednička radna skupina 2009. godine, Mašić je istaknuo kako u Federaciji BiH postoje 34 takve škole koje su locirane na području Hercegovačko-neretvanske županije, Srednjobosanske županije i dijela Zeničko-dobojske županije.
"U HNŽ-u i SBŽ-u u posljednjih 15 godina nitko se nije ni milimetar pomaknuo što je jedna katastrofalna situacija", kazao je Mašić.
Podsjetio je kako je Federalno ministarstvo obrazovanja, nakon presude suda u Mostaru 2012. godine, izradilo preporuke za ujedinjenje obrazovno odgojnih struktura u FBiH.
Mašić je naveo kako je problem vrlo jednostavno riješiti, ističući kako se treba definirati što je nacionalna skupina predmeta.
Ako se inzistira samo za tu skupinu predmeta, djeci treba osigurati da pohađaju nastavu u skladu sa etnički, vjerskim, nacionalnim i drugim backroundom, kazao je Mašić.
Predsjednik Povjerenstva za obrazovanje, kulturu, sport i mlade u Skupštini Hercegovačko-neretvanske županije Nerin Dizdar ističe kako problem diskriminacije seže od ratnih godina.
"I dan danas imamo političke elite koje žele održati status quo i koje povratnike tretiraju praktično kao jednu vrstu tumora koji treba lokalizirati i odstraniti u konačnici, i to je jedna od temeljnih prijetnji održanju pluralnog društva u BiH", kazao je Dizdar.
"To je jedna sustavna politika od rata na ovamo koja priječi reintegraciju povratnika i koja ustraje na očuvanju politike tri etnički čista teritorija u BiH", istaknuo je Dizdar.
Smatra kako su za to krive konkretne politike koje upravljaju, ali i pravosuđe koje donosi, po njegovom mišljenju, skandalozne presude kao što je bio slučaj s drugostupanjskom presudom suda u Mostaru gdje su suci doslovno rekli da roditelji imaju pravo upisati djecu u škola za koju smatraju da ne ugrožava sigurnost njihove djece.
"Skandalozno je danas tvrditi da pohađanje školske nastave zajedno znači ugrožavanje sigurnosti jednih ili drugih", istaknuo je Dizdar.
Voditeljica Ureda Vijeća Europe u Mostaru MaryAnn Hennessey, govoreći o diskriminaciji i segregaciji, kazala je kako na takvo ponašanje, kao prvo, navodi Daytonski mirovni sporazum, dijeleći vlast između nacionalnosti.
Također je navela kako trenutna vlast nalazi osobni interes u takvoj podjeli vlasti, te da roditelji, nastavnici i narod općenito, nisu pružili dovoljan otpor boreći se za bolji obrazovni sustav i za bolju edukaciju svoje djece.
"Nije to samo problem dvije škole pod jednim krovom, već je to sustavni problem koji je apsolutno uređen na taj način da svatko zadržava svoje pravo da bude bolji, umanjujući vrijednost onoga drugog i time jačajući sebe", istaknula je Hennessey.
Današnji okrugli stol održan je u organizaciji Centra za kritičko mišljenje.