Može li Parlament preuzeti funkciju izvršne vlasti i kako bi to sve funkcioniralo kada je u pitanju donošenje i izvršenje Budžeta Federacije BiH, ali i njegova restruktura, mišljenja parlamentaraca i finansijskih stručnjaka su različita.
I dok jedni tvrde da bi kontrola Parlamenta nad restrukturom unutar Budžeta koji predloži Vlada, a donesu oba doma Parlamenta Federacije BiH bila dobra, jer bi spriječila situaciju poput one sa “respiratorima” zbog koje su na optuženičkim klupama Fadil Novalić, premijer Federacije BiH i Jelka Miličević, dopremijer i ministar finansija ovog entiteta, drugi su stava da bi to bilo zadiranje u ustavne nadležnosti, te da to nije praksa ni u jednoj državi u svijetu.
Socijaldemokratska partija BiH (SDP) u parlamentarnu proceduru je uputila 17 amandmana na Zakon o izvršenju budžeta FBiH koji implementira preporuke Ureda za reviziju FBiH, štiti zakonitost i transparentnost utroška javnog novca, te suspenduje pravo potpisivanja platnih naloga licima sa potvrđenom optužnicom.
Aner Žuljević (SDPBiH), delegat u Domu naroda FBiH, inače doktor ekonomskih nauka za “Una TV” pojašnjava da jedan od amandmana u skladu sa preporukom revizije ukida pravo političarima da putem tekuće rezerve djele javni novac bez jasnih kriterija i netransparentno kao da se radi o privatnom novcu.
“Set od dodatnih 15 amandmana implementira praksu da za sve odluke/uredbe o raspodjeli desetina miliona javnog novca mora uslijediti i obavezna saglasnost oba doma Parlamenta. Iskustva ranijih godina i naknadne analize revizije su utvrdili bezbroj nezakonitih aktivnosti, gdje se novac za čuvanje radnih mjesta dijelio onima koji su radnike otpuštali”, kaže Žuljević.
SDP, koji je podnosilac amandmana, smatra da je izuzetno važno da se programski aspekt utroška novca od strane Vlade FBiH nadzire od strane nadležnih tijela Parlamenta FBiH, čime se osigurava nužno potrebna transparentnost, ali i dodatni kontrolni nadzor.
“Također, Vlada FBiH se nalazi u situaciji koja je pravni nonsens, a to je da se potpisnici platnih naloga nalaze pod optužnicom za zloupotrebu javnog novca i da isti nastavljaju raspolagati sa pet milijardi KM. Jasno je da se radi o visokom stepenu anarhije i nedostatka političke kulture koja je produkt tehničkog mandata i neimplementacije izbornih rezultata”, smatra Žuljević.
Tvrdi da se usvajanjem jednog od predloženih amandmana privremeno suspenduje pravo raspolaganja osobama koje su u sudskom procesu sa potvrđenim optužnicama, što je i praksa te iste Vlade FBiH prema državnim službenicima u sličnim slučajevima.
Na pitanje da li bi ova situacija dovela do obustave plaća i penzija, Žuljević tvrdi da ne bi jer Vlada može ovlastiti nekog od ministara da potpisuje naloge.