Nermin Nikšić za Magazin Dani

Reformska agenda je zloupotrijebljena za još jednu pljačku!

DANI: Mostarski SDP saopštio je da nacionalne stranke ne mogu naći rješenje za izbore u tom gradu. To znamo već godinama. Znamo li, međutim, gdje ide mostarski novac? Oko toga se, kažu mostarski esdepeovci, SDA, HDZ BiH i njihovi priljepci lako dogovore…

NIKŠIĆ: Rekao bih da se oko trošenja novca bez problema dogovore jer je to njihov vitalni finansijski interes. Međutim, iluzorno je očekivati da SDA i HDZ dogovore bilo šta u interesu građana jer su njihove politike sastavni, a nesumnjivo i ključni dio problema u Mostaru. Pitanje trošenja budžeta u Mostaru je tema oko koje se treba povesti ozbiljna analiza, pa možda i istraga. Za početak bilo bi korisno da Ured za reviziju FBiH provede reviziju u Gradu Mostaru. Zbog nepostojanja Gradskog vijeća već godinama, ne zna se gdje i kako se troši novac, jer se izvještaji nemaju kome podnijeti, pošto je građanima Mostara uskraćeno pravo da biraju svoje predstavnike u Gradsko vijeće. Jasno je kako ovakvo stanje najviše odgovara upravo HDZ i SDA koji u svojim stranačkim krugovima dogovaraju podjelu gradskog novca. To je svakako jedan od važnih dijelova ukupnog problema u koji su Grad Mostar pretvorili SDA i HDZ.

DANI: Gdje je stvarno suština mostarskog problema: u građevinskom zemljištu koje se krčmi, u borbi za interese Bošnjaka koju Zijad Hadžiomerović svodi na rečenicu “više bi dobili 1993. sa bijelim čaršafima” ili je to fakat “stolni grad” nekakvog trećeg entiteta, ali se čeka trenutak da se to objavi?

NIKŠIĆ: Ključ problema je u politikama koje se nisu odmakle dalje od ’93. godine. To se prije svega odnosi na HDZ, koji ne odustaje od projekta stolni grad, što je eufemizam za neki sistem aparthejda koji očito postoji u glavama mnogih u HDZ-u. S druge strane, SDA kao i ’93. nema bilo kakvu predstavu šta želi sa Mostarom? To se može iščitati i iz citirane izjave. Šta bi to, ko i od koga ko trebao dobiti? To ustvari govori kako im je jedinstveni Mostar višak, jer kvari koncepciju troetničke podjele koju SDA provodi gotovo na svemu drugom, a pogotovo kada je u pitanju teritorija, uslovno rečeno, južno od Ivana. Dakle, te dvije antipolitike su ključ problema, one navodnim sukobima jedna drugu hrane i dok se te antipolitike ne poraze ni Mostar ni BiH neće moći naprijed.

DANI: “Ako se u jednačinu ubaci i poruka Milorada Dodika mostarskim Srbima da ne talasaju jer će sve što oni dobiju, on morati dati Hrvatima i Bošnjacima u RS-u, onda Mostar postaje paradigma BiH” je rečenica koju je neko napisao ovih dana. Je li to zaista bh. stvarnost danas?

NIKŠIĆ: Nažalost, jeste. To je samo dokaz da u BiH trenutno dominiraju politike koje neće normalnu državu. Oni neće državu u kojoj su svi jednaki na svakom dijelu teritorije. Neće državu u kojoj nije bitno kako se zoveš već šta i koliko znaš i koliko si uporan da istraješ u svom radu. Ustvari, nacionalne politike to sve žele samo za svoj narod, pa čak ne ni za narod, već za kaste koje su se oformile oko stranačkih vrhuški. Dakle, mi smo definitivno bolesno društvo u kojem se trenutno vladajuća politika u oba entiteta svodi samo na zadovoljavanje interesa tih probranih. To treba mijenjati jer je to neprirodno biću BiH i vjerujem da će na kraju ideja normalne države poraziti ovu politiku o kojoj govorim.

DANI: Mogu li “nacionalne stranke“, dakle aktuelna vlast, naći rješenje za bilo šta u BiH danas?

NIKŠIĆ: Ne mogu oni naći rješenje ni za šta osim za ono što je interes skupina okupljenih oko vrhova stranaka. Njih naprosto ništa drugo ne interesuje. Da je to tako, najbolje svjedoči odnos prema penzionerima, radnicima, socijalnim i boračkim kategorijama. Oni su de fakto na udaru vlasti koja umjesto da radi kako bi tim kategorijama bilo bolje, stalno povlači poteze kojim se njihov položaj i status pogoršava.

DANI: Još preciznije: mogu li naći rješenja bez trgovine i ucjena?

NIKŠIĆ: Ne mogu oni naći rješenje ni sa ucjenama i trgovinom. Godinama svjedočimo toj politici ucjena i trgovine i šta imamo kao rezultat toga? Ništa dobrog. Politika treba da traga za rješenjima u razgovorima, pregovorima pa ako treba i svađama jer se tako ipak na kraju postižu dogovori. Ucjene i trgovina nisu metod koji u konačnici bilo kome donosi bilo šta dobro. To je neracionalan pristup, a u politici je neracionalno ponašanje zapravo lutrija u kojoj neodgovorni pojedinci kao ulog stavljaju građane i njihove svakodnevne živote. Niko nije dobio mandat da vodi takvu politiku i da se kocka sa interesima građana.

DANI: Pitam to ovako jer me zanima šta mislite da li bi BiH kao država potpisala prilagođeni SSP sa EU da Denis Zvizdić i Fadil Novalić nisu Dodika ucijenili potpisom na pismu namjera MMF-u.

NIKŠIĆ: Ja ustvari mislim da do parafiranja Sporazuma nije došlo zbog, kako ste rekli, ucjene gospode Zvizdića i Novalića. Parafiranje adaptiranog SSP-a je zasluga pritiska kancelarke Merkel i Vlade SR Njemačke koji su ponovo pokazali da su prijatelji BiH i da su spremni na puno toga kako bi nam pomogli. Sjetit ćete se da je trebalo i posebno odobrenje ili nalog premijera Srbije da bi se to desilo. Dakle, ucjene na relaciji Zvizdić – Novalić i Dodik – Cvijanović su neracionalna politika koja nikome ne donosi i neće donijeti ništa dobro.

DANI: Šta mislite, hoće li ovaj SDA-ov dvojac potpisati pismo namjere prije nego što RS pristane i na mehanizam koordinacije?

NIKŠIĆ: SDA neće da potpiše pismo namjere jer se boji da njegov sadržaj objavi prije izbora u oktobru. To je stvarni motiv, a ne tobože suprotstavljanje Dodiku i njegovoj politici. SDA se tu ponaša kao da je opozicija, a ne vlast. Dodikovoj politici se treba suprotstaviti institucionalno, a to je primarno odgovornost SDA čiji kadrovi su u tim institucijama. Država BiH ima institucije koje mogu odgovoriti politici ugrožavanja tih institucija, samo je problem što ljudi iz SDA koji u njima sjede ne žele ili ne znaju da to urade.

DANI: Ima li još nešto što se od Dodika može izvući ucjenjujući ga sa ta dva potpisa?

NIKŠIĆ: Politika ucjena, kao što sam već rekao je kockanje sa građanima koji su birali političare da rade, a ne da se ucjenjuju u konačnici životima baš tih građana. Takva politika ne može riješiti niti jedan problem već proizvesti mnoge druge. Upravo je Dodik najbolji primjer toga jer već godinama ucjenjuje svakoga. I šta je postigao od nekih ciljeva za koje se zalaže? Ništa, osim što se održao na vlasti. No, cijena njegovog ostanka na vlasti koju plaćaju građani u RS-u je prevelika.

DANI: Ako se dobro sjećam, Vi ste tokom svoje prve ture u Parlamentu FBiH bili među najglasnijim kritičarima tadašnjeg aranžmana sa MMF-om. Potom ste kao premijer tvrdili da nam te pare trebaju. Šta danas mislite o ovome što BiH “namjerava” u “pismu” uraditi za tih otprilike milijardu maraka namijenjenih isključivo za stabilizaciju budžeta?

NIKŠIĆ: BiH je od 2009. u poziciji da ne može finansirati deficite budžeta nikako drugačije osim zaduženjima. Ono protiv čega sam uvijek bio, jeste da se uzima novac i onda troši bez da se rješavaju problemi koji su doveli do deficita. Novac MMF-a jeste najpovoljniji kada se gleda kamatna stopa, ali ono što MMF traži od država kojima daje novac nije baš uvijek u najboljem interesu tih država. To je suština pregovora vlasti i MMF-a. Mi nismo pristajali neselektivno na uslove MMF-a i vodili smo teške, vrlo često nimalo ugodne pregovore. Trenutna vlast je pristala na sve što se od nje tražilo, pa čak i na neke stvari koje sigurno niko nije ni tražio. Oni su faktički pristali na totalnu rasprodaju. Zato se pismo namjere krije. Ovo što se do sada zna da su vlasti pristale je skandalozno i opasno po dugoročne interese BiH.

DANI: Možemo li se malo baviti formom? Zvizdić i Novalić su rekli, otprilike, nećemo da potpišemo pismo namjera jer je taj novac potreban za provedbu reformske agende, a pošto RS koči reforme, onda nam pare ne trebaju. Šta Vi mislite o reformskoj agendi, pošto mnogi njeni kritičari tvrde da se radi o dokumentu koji je toliko uopšten da ne može donijeti ništa dobro, a vlasti otvara prostor da brljavi koliko god može?

NIKŠIĆ: Bilo bi dobro da su nam i rekli o kojim se konkretno reformama radi. Naime, reformska agenda je do te mjere zloupotrijebljena od trenutne vlasti za još jednu pljačku državne i radničke imovine, u njihovoj režiji, a pod plaštom nacionalnih interesa, privatizaciju institucija i daljnje urušavanje svih koji nisu dio vladajuće kaste, da to više nije kredibilan dokument, a pogotovo nije dokument čiju bi provedbu na ovakav način trebalo podržati. Bojim se da je trenutna vlast zloupotrijebila dobru volju EU nastalu na bazi britansko-njemačke inicijative do mjere da i predstavnici ovih država svakim danom sve više shvataju da su prevareni.

DANI: Koliko je priča o oporezivanju toplog obroka, prevoza, dnevnica dokaz za to?

NIKŠIĆ: To je možda i najbolji dokaz. Ova mjera trebala je da se uvede istovremeno sa smanjenjem doprinosa. Cilj ove mjere je da se rasterete poslodavci, da fondovi, odnosno država zadrže jednake prihode, a da radnici imaju veće plate. To je još planirala da uradi i Vlada koju sam ja vodio. Ovo što smo dobili je da će poslodavci imati veće namete, radnici manja primanja, a na dobitku će kao biti država, mada je i to kratkog daha jer će doći do otpuštanja i smanjenja lične potrošnje. Dakle, ovo je u potpunoj suprotnosti sa zdravim razumom, a da ne kažem kako samo potvrđuje odnos aktuelne Vlade prema svojim obećanjima, jer je direktno u suprotnosti sa proklamavanom reformskom agendom. Ovo je samo još jedan od poteza koji pokazuje bahatost i samodovoljnost aktuelne vlasti, od kojeg na kraju ni oni sami neće imati korist, da ne spominjem štetu koju će podnijeti radnici i poslodavci.

DANI: Može li ova priča o oporezivanju poslužiti i kao putokaz kako se boriti protiv vlasti? SDP je tražio da se ne nameću “neustavne i nezakonite finansijske obaveze,“ ali Vlada se (privremeno?) povukla tek kad su to zajednički zatražili sindikat i poslodavci. Dakle, političku intervenciju je odbila, ali reaguje kad se udruže oni koji pune kase?

NIKŠIĆ: Nije baš najjasnije da li se Vlada uistinu povukla. Najavljeno jeste, navodno zbog propusta oko preambule u kolektivnom ugovoru, ali Pravilnik se formalno mora staviti van snage. No, da odgovorim na Vaše pitanje. Trenutna vlast je ušla u jednu posebnu fazu bahatosti u kojoj ne uvažava mišljenje bilo koga, pa tako i ovih koje ste naveli. Oni misle da su dovoljni sami sebi, uljuljkani u podršku koju im daju oni iz međunarodne zajednice zainteresirani da Vlada rasproda elektroprivrede i telekome, ostavljeni na miru od medija i javnosti. Možete li i zamisliti kakva bi se napravila atmosfera u javnosti da se ovo dešavalo u mandatu prethodne vlade? Pa nas su razapinjali na stub srama što smo samo dva puta po pet posto povećali penzije, a danas kada ih ovi ne isplaćuju zato što su tada povećane, nikom ništa. Zato bih prije rekao da se radi o direktivi stranačkih centrala da se trenutno odustane od Pravilnika, zbog izbora kako se ne bi desilo da radnici u septembru dobiju manje plate nego u avgustu, pa da shvate da nema smisla u oktobru glasati za one koji im direktno guraju ruku u novčanik. Mislim da ova vlast ne uvažava bilo koga tako da ne dijelim vaš entuzijazam da se pronašao neki efikasan model uticaja na pogreške vlasti. SDP je čak najavio i podnošenje krivične prijave ukoliko se bude insistiralo na provođenju nezakonitog Pravilnika.

DANI: Koliko politička opozicija danas realno može uticati na određivanje reda poteza reformama koje nam zaista trebaju? Ponovo oporezivanje: SDP je tražio da se smanje opterećenja, pa onda oporezuje. Ili, ministar Mirko Šarović tvrdi da prvo treba reformisati zdravstveni sistem, pa onda uvoditi akcize namijenjene tzv. zdravstvenom dinaru. Možete li, dakle, zaustaviti takvo, ja ću reći nakaradno, slaganje prioriteta?

NIKŠIĆ: Jako teško. Opozicija nikada nije ta koja može diktirati pravila igre, ali je ovaj mandat specifičan iz razloga što, kako sam rekao, vlast ne poštuje ne samo opoziciju već ni sindikat, poslodavce, razna druga udruženja, pa u konačnici ni zakone, ni Ustav. Imamo niz primjera od Zakona o radu do ovog novog poreza na topli obrok i regres. Mislim da će nakon izbora u oktobru u mnogo čemu da se promijeni takav odnos kada vlast uvidi da masovno gubi povjerenje građana. Mi ćemo nastaviti da se borimo za ono što vjerujemo da je ispravno i da na svaki način onemogućavamo provođenje loše politike. To je ustvari sukob dva koncepta, što smo mogli vidjeti na primjeru famoznog zakona o kladionicama. Moram podsjetiti da danas imamo prihode od kladionica od zakona kojeg je uradila naša Vlada i koji je stupio na snagu polovinom prošle godine, a koji je prihode uvećao sa 1,8 miliona godišnje na cca 120 do 140 miliona. Danas se napravio vještački sukob između koalicionih partnera oko prihoda i oporezivanja igara na sreću. Naš pristup bio je da trebamo dodatno oporezovati kladionice na način da se saberu sve uplate i sve isplate, te da se na razliku plati porez. S druge strane, HDZ brani vitalni “finansijski” interes i kladionice, a SDA po običaju udara na građane – igrače oporezujući im svaku uplatu i svaki dobitak.

DANI: Usput, može li opozicija natjerati vladajuće da bar u budžet za narednu godinu ubaci neke pare namijenjene za provedbu Vaših čuvenih antikorupcionih zakona?

NIKŠIĆ: Odnos koalicije SDA-HDZ-SBB prema ovim zakonima je njihova možda i najveća bruka u ove dvije godine, pored srozavanja položaja penzionera, radnika i zastoja u izgradnji autoceste. Mi smo njih natjerali da planiraju bar dio novca za te zakone i u ovogodišnjem budžetu, ali ih ne možemo natjerati da ga i utroše za te namjene, jer ga nisu htjeli utrošiti ni iz budžeta 2015. koji smo im ostavili. Interesantno je da se Zakon o oduzimanju nezakonito stečene imovine vrlo brzo počeo primjenjivati od strane pravosuđa i da je trenutno blokirana imovina vrijedna nekoliko miliona KM, ali da Vlada opet opstruira provođenje zakona nepružanjem podrške Agenciji za upravljanje oduzetom imovinom. Zanimljivo je da su SDA i SBB glasali za te zakone, ali danas vidimo da očito nisu bili iskreni. Kakav drugi zaključak izvući nego da njih ozbiljna borba protiv kriminala jednostavno ne zanima. To je u suštini antidržavna politika jer se ne želi osnažiti pravosuđe da konačno krene u ozbiljniji obračun sa kriminalom i korupcijom. Jasno je valjda svima kome to nije u interesu. Samo onima koji su godinama pljačkali i pustošili ovu zemlju i rade to i dalje.

DANI: A imate li ikakvih informacija o toku, također Vaše, revizije privatizacije?

Nikšić: I ta Agencija se i dalje bori sa nedostatkom kadrova i sredstava za ozbiljan rad. Nažalost, previše je vremena prošlo kako vi se moglo očekivati da rezultati tog procesa budu bolji. No, dobro je da imamo okvir i Agenciju, jer se bojim da će imati pune ruke posla s obzirom na koji način Vlada forsira privatizaciju u Sarajevo-osiguranju ili FDS, a uskoro vrlo vjerovatno i u BH Telecomu ili HT Mostar. Netransparentnost i nedostatak bilo kakve ozbiljne pripreme za te privatizacije će sigurno dovesti do novih afera, ali eto sada makar imamo pravni okvir i instituciju koja će se time moći pozabaviti. Vjerujem da će do tada ipak proraditi i ovaj federalni USKOK pa će se moći baviti krivičnom odgovornošću za pljačkaške privatizacije.

DANI: I zašto Federalna policija i pravosuđe ne uhapse kompletnu Vladu koja je Poreznoj upravi naredila da zaustavi naplatu dugova za poreze i doprinose i tako sama prekršila zakon jer ne da poreznike sprječava da provode zakon, nego im naređuje da ga krše?

NIKŠIĆ: Gledajući ovako to je sasvim utemeljeno pitanje s obzirom na to šta i kako radi Vlada. Ali bez obzira na to, želim jasno reći kako nije dobro da bilo koja partija, zastupnik ili čak i Vlada donosi odluku ili poziva nadležne da bilo koga hapse. To mora biti odluka isključivo nadležnih organa i institucija Bosne i Hercegovine. Kad je u pitanju konkretan slučaj, jasno je kako se ovdje radi o nedostatku komunikacije i vizije u rješavanju ovog velikog problema. Slažem se da je zaključak Vlade nezakonit i da Porezna uprava ne bi trebala da postupa u skladu sa njim. Vlada bi trebala da provodi zakon o finansijskoj konsolidaciji privrednih društava ili da predlaže njegove izmjene kako bi se ovi problemi rješavali. Porezna uprava nije ta koja je dužna tražiti drugo rješenje ovog problema i u odnosu na ovo ona može raditi samo ovo što je radila. Kada nema koordinacije, plana i vizije od Vlade, onda Vlada pod pritiskom štrajkova nezakonito donosi odluke kojima obustavlja aktivnosti Poreske i imamo situaciju u kojoj svi ispadaju neozbiljni i neodgovorni.

DANI: Hajde nam na ljestvici od jedan do deset procijenite trenutnu realnu snagu SDP-a?

NIKŠIĆ: Nezahvalno je to na taj način ocjenjivati koliko god medijski to bilo atraktivno. Mi smo prošli puno toga u posljednje dvije godine. Velike izmjene Statuta, izbor novih organa, pa i svojevrsno podmlađivanje partije. Jači smo mnogo nego prije godinu dana, ali sam siguran da ćemo za godinu ili dvije biti mnogo jači nego danas. Ankete koje se rade za predstojeće izbore, pokazuju da je SDP jedina partija koja bilježi rast rejtinga. Kada se to sve sabere, sigurno je da bismo mogli sebi dati dobru ocjenu. Ipak puno je posla pred nama i ja ću se boriti i raditi da SDP u budućnosti bude partija za sve nas, koju će najvećom ocjenom ocijeniti oni koji su najmjerodavniji i najpozvaniji, a to su građani Bosne i Hercegovine.

DANI: Dokle se stiglo sa uvezivanjem opozicije? Optimisti su proljetos bili obradovani vijestima o razgovorima SDP-a i DF-a, pa sa SDU, a onda i nije bilo baš previše konkretnih dogovora o koncentrisanju snage i glasova za lokalne izbore u oktobru.

NIKŠIĆ: Nažalost, taj proces nije završen na način na koji sam ja želio. Mi u SDP-u smo uradili sve što smo mogli da nastup bude zajednički na nivou kandidata za načelnike, a da svi idemo sa svojim listama. Sigurno je da ćemo zbog toga platiti cijenu u smislu gubitka nekih načelničkih mjesta koje smo mogli osvojiti zajedno. To je valjda cijena sazrijevanja određenih političkih snaga. Ja i dalje zagovaram politiku ujedinjenja ljevice jer sam siguran da samo sa jakom ljevicom BiH može snažno krenuti naprijed. Nama nijedna stranka ljevice nije suparnik ili neprijatelj. Nama je protivnik nesposobna vlast i moralna, materijalna i svaka druga bijeda u koju nas takva vlast gura.

DANI: Neću Vas pitati o greškama zbog kojih je SDP izgubio izbore 2014., o tome ste već puno pričali. Zanimaju me, međutim, analize i procjene budućnosti: šta, kako i koliko vremena treba SDP-u i strankama koje ne misle da je ovakvo uređenje BiH dobro za bilo šta, da ojačaju toliko da dođu u situaciju da to stanje suštinski mijenjaju?

NIKŠIĆ: Ja mislim da to vrijeme već dolazi i da će predstojeći izbori, iako lokalni, biti prekretnica koja će označiti jačanje ovih snaga, a slabljenje onih koji nas trenutno vode u podjele i opšti nazadak. Ipak, za potpuni preokret treba vrijedno i predano raditi. Međutim, drugog puta nema i ja i SDP se nećemo umoriti od borbe za takvu BiH i mi ćemo do toga stići.

DANI: Mnogi tvrde da su Alijansa 2000. i Platforma 2010. pokazale da ideja BiH kao normalne države naprosto nije uspjela probiti tvrde nacionalne busije. Ustav je vrlo jasan: za svaku ozbiljnu promjenu trebaju dvije trećine poslanika i delegata u Parlamentu BiH. Je li iluzorno nadati se da će ova kombinacija nacionalista i kriminalaca izgubiti te dvije trećine koje sad čvrsto kontrolišu?

NIKŠIĆ: Ustavno uređenje BiH nije saveznik snaga koje žele normalnu zemlju bez podjela i sa jednakim pravima za sve. Ove dvije koalicije koje spominjete nisu imale tu snagu neophodnu za veliku promjenu. Nedostajalo je tu glasova da bi se u ovako uređenoj zemlji napravio nepovratan zaokret. Ipak ja sam optimista jer naprosto drugačija BiH nije moguća. Ovo što imamo danas suprotno je biću i prirodi BiH i njenih naroda i građana i zato će to morati da se promijeni jer sve je više ljudi koji traže takvu promjenu. Prije par dana sam bio u Srebrenici, na poziv našeg Hakije Meholjića, gdje Srbi i Bošnjaci zajedno rade na stvaranju uslova za normalan život kroz obnovu izletišta Guber i niza drugih aktivnosti. Bio sam zaista dirnut odnosom koji sam vidio među tim ljudima. Ako je to moguće u Srebrenici, onda je moguće i bilo gdje drugo u BiH, a zapravo je takva BiH jedino i moguća.

Moj profil

Zahvaljujući našem sistemu za administraciju Atlas, svaki član SDP BiH posjeduje vlastiti profil na stranici atlas.sdp.ba.

Ova mogućnost dozvoljava svim članovima da sami provjere i ažuriraju podatke na vlastitom profilu, da provjere stanje plaćenih članarina, kao i da učestvuju u anketama koje pokreće SDP BiH.

Kliknite ovdje da pristupite Atlasu



Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine

Adresa: Alipašina 41
71000 Sarajevo
Bosna i Hercegovina

Telefon: +387 (33) 563 900
Fax: +387 (33) 563 901

Služba za odnose s javnošću:

Telefon: +387 (33) 563 941 ; 563 917
e-mail: informisanje@sdp.ba

SDP BiH je razvio aplikacije za mobilne i tablet uređaje. Preuzmite našu aplikaciju za iOs i pretplatite se na naše obavijesti.


Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.