U Kantonu Sarajevo je realizovano, realizuje se i bit će realizovano nekoliko iznimno značajnih saobraćajnih projekata, što se prvenstveno odnosi na javni prijevoz. Tim povodom razgovarali smo s kantonalnim ministrom saobraćaja Adnanom Štetom (SDP).
U posljednjih nekoliko godina najvidljivije su promjene u javnom prijevozu. Dojam je da o javnom prijevozu više nego ikada nisu govorili ni vlast, a ni opozicija. S obzirom na to, kao i na njegov značaj u svakodnevnici, javni prijevoz je bio u fokusu intervjua sa Štetom. Govorio je i o važnim projektima u cestovnom saobraćaju.
Koliko je Ministarstvo saobraćaja do sada investiralo u javni prijevoz?
Za obnovu i izgradnju infrastrukture, pri čemu mislim na 20 kilometara tramvajske pruge od Ilidže do Marijin Dvora, izgradnju 12,9 kilometara tramvajske pruge (ukupno u oba smjera) do Hrasnice, nabavku novih 15 i dodatnih 10 tramvaja Stadler, nabavku 25 novih trolejbusa, produženje trolejbuske mreže do Vogošće za 8,6 kilometara, nabavku ekološki prihvatljivih autobusa i električnih autobusa, uspostavu adaptivnog upravljanja saobraćajem, buduću obnovu tramvajskog i trolejbuskog depoa, ulaganja koja imamo planirana do 2026. iznose skoro 400 miliona KM.
Ulaganja u javni prijevoz u Sarajevu su trenutno najveća u ovom dijelu Evrope. Siguran sam da će nakon što završimo sve što smo planirali Sarajevo imati najbolji javni prijevoz.
Veliki je broj građana koji očekuju početak saobraćanja novih tramvaja. Možete li nam barem okvirno kazati kada će ova vozila biti puštena u promet?
Svi nestrpljivo čekamo nove tramvaje na sarajevskim ulicama. Nakon 40 godina, građani su sebi kupili nove tramvaje. Isporuka tramvaja je u toku. Sinoć je stigao peti od 15 novih niskopodnih Stadler tramvaja, a isporuka je u zadanim rokovima. Do ljeta ove godine će svi biti isporučeni.
Tramvaji se trenutno testiraju i ispitivaju, a do sada je ispitan rad svih uređaja na tramvajima, izvršene su testne vožnje i kočenje pri različitim brzinama, s praznim tramvajem bez opterećenja i s opterećenjem, izvršeno je usklađivanje softvera i testiranje informacionog sistema te uvezivanje tramvaja sa centrom za upravljanje saobraćajem.
Tramvaji su izrađeni prema evropskim normama i standardima te ćemo imati certifikat o homologaciji, kao i tramvaji u zemljama Evropske unije. Očekivanja su da prva četiri tramvaja počnu saobraćati krajem marta.
Ostali tramvaji koji budu pristizali moći će po primopredaji sukcesivno biti pušteni u saobraćaj, jer će se sistem iz testiranih tramvaja samo prenijeti u ostale, što znači da ćemo na ljeto imati svih novih 15 tramvaja u saobraćaju – na raspolaganju građanima.
Podsjećam da smo, osim 15 tramvaja koje ćemo imati ove godine, potpisali ugovor za dodatnih 10 tramvaja čija će isporuka započeti u posljednjem kvartalu 2025.
Izgradnja tramvajske pruge do Hrasnice je ozvaničena u jesen prošle godine. Vrlo brzo nakon toga je zaustavljena. Možete li objasniti zašto se to desilo i kada će biti nastavljena izgradnja?
Izgradnja tramvajske pruge do Hrasnice je prvo širenje tramvajske infrastrukture od 1962. Ovo je veliki historijski projekat koji su posebno stanovnici Ilidže i Hrasnice decenijama čekali, a kojem se samo pričalo.
Tačno je da su radovi počeli u jesen, a u periodu dok nije bilo mehanizacije na terenu, rješavali su se i administrativni izazovi, izvršeno je kompletno geodetsko snimanje trase planirane pruge i postojeće okretnice na Ilidži, te je izrađena geodetska mreža.
Nakon toga se pristupilo geotehničkim ispitivanjima tla, na karakterističnim tačkama dužinom cijele trase planirane pruge te su na osnovu toga izrađeni izvještaji o kvaliteti tla. Osim toga, radilo se na usklađivanju dokumentacije sa svim relevantnim subjektima za izvođenje radova da bi se omogućilo neometano izvođenje radova s obzirom na to da je riječ o veoma zahtjevnom projektu.
Sutra počinje i onaj vidljivi dio radova na pruzi. Iako smo posebno posljednjih dana slušali da se pruga do Hrasnice neće graditi, mašine su od sutra na terenu i gradimo prugu kao što smo i obećali građanima.
Dobit ćemo nove kilometre pruge, 20 novih tramvajskih stanica i dvije okretnice – na Ilidži i u Hrasnici. I ovom prugom će se, kao i obnovljenom prugom od Ilidže do Marijin Dvora, poboljšati kvalitet života i značajno promijeniti slika Sarajeva.
Produženje trolejbuske mreže do Vogošće je još jedna stvar na koju se dugo čeka. Kada će početi radovi na ovom projektu?
Još jedan veliki projekat koji će biti realizovan do kraja 2025. je širenje trolejbuske mreže do Vogošće. Projektom je predviđena izgradnja kontaktne mreže na dužini od 8,6 kilometara, postrojenja elektrovučnih podstanica, saniranje i obnova postojećih te izgradnja novih stubova kontaktne mreže.
Radovi počinju početkom sljedećeg mjeseca, a prvo će biti radovi na sanaciji objekata elektrovučnih podstanica. Postavljanje antikorozivne zaštite je planirano na postojećim stubovima kontaktne mreže od Alipašine ulice prema Vogošći, dok je izrada temelja za nove stubove predviđena od okretaljke u Vogošći prema općini Centar.
Postoje indicije da će uskoro biti upotrebljiva mobilna aplikacija za korisnike javnog prijevoza. Kada će ta aplikacija biti u potpunosti u funkciji i za šta će se ona konkretno koristiti?
Aplikacija će mnogo značiti svim korisnicima javnog prijevoza. Njome će se olakšati organizacija vremena i planiranje putovanja. U pripremi je zvanično puštanje prve faze ove aplikacije za iOS i Android uređaje.
Preko aplikacije će se moći pratiti red vožnje, kretanje vozila i vrijeme njihovog dolaska na određenu stanicu. Osim ovih, bit će dostupne informacije o svim promjenama u izmjenama režima saobraćaja i bilo kakvim utjecajima na eventualni nedolazak vozila javnog prijevoza, u slučaju bilo kakve nepredviđene situacije na saobraćajnicama.
U drugoj fazi ove aplikacije, koju očekujem do kraja godine, građanima će se omogućiti kupovina karata i dopuna mjesečnih karata.
Kada će se desiti da na većini, ako ne i na svim stajalištima postoje ekrani preko kojih će se korisnici javnog prijevoza informisati o vremenu dolaska vozila i drugim bitnim informacijama?
U narednom periodu ćemo krenuti u pronalazak najboljih rješenja za obnovu stajališta. Neće to biti stajališta kao na Otoci i u Nedžarićima, jer nažalost ugovor nije produžen krajem 2020. kojim je bilo regulisana izgradnja još 22 stajališta.
Stajališta u čiju ćemo obnovu krenuti će svojim sadržajem zadovoljavati sve potrebe građana, i sa aspekta sigurnosti i aspekta informisanosti. Plan je da najdalje do 2026. imamo zamijenjena sva tramvajska stajališta, a najdalje do 2028. minibuska, autobuska i trolejbuska stajališta.
Kada će u svim vozilima biti vizuelna i zvučna najava stajališta?
Novi trolejbusi i novi tramvaji opremljeni su savremenom opremom, tako da imaju zvučnu i vizuelnu najavu stajališta. U narednom periodu dodatno ćemo unaprijediti i te sisteme te minimizirati sve potencijale poteškoće pri obavještavanju putnika u vozilima.
Da li će biti formirano novo preduzeće za javni prijevoz?
Ranije je ta ideja bila izvjesnija, jer je GRAS bio u velikoj dubiozi i teško je iko vjerovao da ćemo stabilizovati stanje. Međutim, uspjeli smo da kao Vlada Kantona Sarajevo vratimo višemilionske zaostale dugove te smo za četiri godine izmirili dugogodišnje neizmirene obaveze za penzionisanje 222 radnika, isplatili tužbe radnika koji su tužili preduzeće po osnovu nepovoljnog kolektivnog ugovora iz 2006. i doveli smo do toga da radnici GRAS-a imaju redovne plate.
Kada sam preuzeo dužnost, dočekao me štrajk, blokirani računi i neisplaćene tri plate. Stanje je u mnogome drugačije i sada je mnogo lakše govoriti o unapređenju nego u godinama prije. Morat ćemo kao Vlada postaviti stvari, ozbiljno reorganizovati kadrove u preduzeću i samim tim poboljšati kvalitet usluge. U drugom slučaju, ako preduzeće ne bude moglo ispuniti uslove koji su neophodni, krenut ćemo u formiranje novog preduzeća.
Zašto se u GRAS-u ne mogu riješiti neke stvari poput toga da vozači i kontrolori budu uniformisani i da imaju vidljive isprave (akreditacije), da vode računa o vozilima, da vozila budu čistija, itd.?
Velikih izazova imali smo u preduzeću koje daje usluge javnog prijevoza. Bilo je mnogo nezadovoljstva među građanima po različitim osnovama. GRAS-u smo dali jasne instrukcije za redovnost linija, čistoću vozila i organizaciju radnika.
U narednom periodu očekuje nas promjena i u smislu uniformisanosti osoblja i kodeksa ponašanja. Svakodnevno dobijamo zapažanja građana i putnika koji najčešće dobronamjerno pišu o mogućnostima poboljšanja usluga i svakako pozivamo da nastave u tom pravcu surađivati i s nama, ali isto tako i s GRAS-om koji je dužan dati najbolju uslugu.
Uzimajući u obzir koliko smo uložili u GRAS, nisam zadovoljan kako GRAS pruža uslugu građanima i poduzet ćemo sve mjere iz naše nadležnosti kako bi građani imali značajno bolju uslugu nego što imaju danas.
Veliki je problem to što pojedini građani oštećuju vozila javnog prijevoza. Kako se borite protiv toga i da li je iko ikada odgovarao zbog toga?
To je u zadnje vrijeme sve veći problem. Javni prijevoz je javno dobro i bilo bi najbolje za sve kada bismo shvatali da je to vlasništvo svih građana i da trebamo čuvati ono što je naše.
Većina vozila je pod videonadzorom, što nam mnogo olakšava i kad je u pitanju sigurnost putnika, ali i pronalazak osoba koje uništavaju imovinu. U slučaju oštećenja imovine ili bilo kakve prijave, MUP Kantona Sarajevo izuzima snimak za dalje postupanje.
Imate li informaciju koliko građana uopće koristi javni prijevoz i kakve su tendencije – da li se taj broj povećava ili smanjuje?
Građani su prepoznali ulaganja, polako vraćamo davno izgubljeno povjerenje u javni prijevoz i siguran sam da će u godinama koje dolaze još više ljudi koristiti javni prijevoz.
U odnosu na period kada sam tek došao na ministarsku poziciju ili kada upoređujemo posljednje dvije godine, zadovoljstvo mi je da mogu reći da je broj putnika povećan. Posebno možemo istaći trolejbuski saobraćaj, gdje je broj putnika povećan za 70 posto u odnosu kad nismo imali nove trolejbuse.
Najavili ste potpisivanje ugovora s preduzećima koja pružaju usluge javnog prijevoza. Šta će značiti taj ugovor? Kada će biti izrađen novi tarifni sistem za karte u javnom prijevozu?
U saradnji sa svjetskim konsultantskim kućama i Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) radimo na ugovoru s preduzećima koja pružaju usluge javnog prijevoza i na izradi novog tarifnog sistema za karte u javnom prijevozu, čime će se, vjerujem, dodatno unaprijediti usluge prijevoza, a oba projekta će imati za cilj bolje usluge. Očekujem da u 2025. godini imamo finalizirane ove dokumente i krenemo u njihovu implementaciju.
Dokle su radovi na Devetoj transverzali i kada će ova saobraćajnica biti puštena u promet?
Deveta transverzala, zajedno sa njenim spojem na autoput, jedan je od najvećih projekata cestovne infrastrukture Ministarstva saobraćaja i Vlade Kantona. Ponosni smo što ćemo u narednim mjesecima svjedočiti završetku radova i na ovom kapitalnom projektu.
U narednom periodu završit će se radovi na spajanju kružnog toka na Devetoj transverzali, kao i spoja sa autoputem, a očekujem da će saobraćajnica na ljeto biti otvorena za saobraćaj.
Završetkom radova dobit ćemo funkcionalnu cjelinu od ulice Džemala Bijedića do autoputa, koja će biti od velikog značaja za rasterećenje gužvi u saobraćaju i sigurnost svih učesnika u saobraćaju.
Dokle se došlo u izgradnji tunela Kobilja Glava?
Tunel Kobilja Glava je prvi tunel kojeg gradi Kanton Sarajevo i uz Devetu transverzalu je najveći projekat cestovne infrastrukture. Dužina tunelskih cijevi je skoro 700 metara i na ovom projektu je bilo velikih izazova u izvođenju radova, zbog same pozicije i strukture zemljišta.
Neki izazovi su prevaziđeni, ali ovo je izuzetno zahtjevan projekat. Do sada je na desnoj tunelskoj cijevi iskopano 300 metara, a počelo je probijanje lijeve tunelske cijevi uprkos svim izazovima koje smo svi imali na ovom projektu.
Koji su to još važni projekti u cestovnom saobraćaju, a koji nas čekaju u skorijoj budućnosti?
Obnovit će se glavna gradska saobraćajnica od Skenderije do Vječne vatre, obnovit će se saobraćajnica u ulici Majdanska, završit će se raskrsnica na 13. transverzali, nastaviti obnova Igmanskog puta, obnovit će se saobraćajnica u ulici Bulevar Mimara Sinana, izgradit će se uključna traka na brzu cestu na Ilidži, nova cesta Osik – Osjek, put za Barice, saobraćajnica u Miševićima i mnoge druge.
Krenut ćemo u raspisivanje javne nabavke za izgradnju kružnog toka na Sedmoj transverzali, u blizini Međunarodnog aerodroma Sarajevo. U narednom periodu radit će se i zaštitne ograde, kao i pametni pješački prelazi na saobraćajnicama.