Usvajanje Zakona o penzionom i invalidskom osiguranju po hitnom postupku želi se prikriti sadržina zakonskih rješenja,nesklad sa usvojenom Strategijom reforme penzionog sistema i kupovina socijalnog mira,što može proizvesti nesagledive posljedice neostvarivanja ciljeva usvojene Strategije reforme penzionog sistema,stvaranje jaza među penzionerima,pravnu nesigurnost i nepovjerenje u sistem PIO.
Prateći medijske napise o reakcijama na nezvanični Prednacrt Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju i najave o njegovom skorom usvajanju po hitnoj proceduri,Forum seniora/ki SDP BiH je očekivao da će Premijer Vlade Federacije BiH Fadil Novalić kao iskusni privrednik,znati prepoznati da je pozitivna percepcija sadržine zakona budućih i sadašnjih penzionera,predpostavka za moguću uspješnost reforme penzionog i invalidskog osiguranja i da će Zakon uputiti u redovnu proceduru u roku predviđenom Akcionim planom provođenja Reformske agende.
Na žalost, reakcije javnosti,kao ni apeli Foruma seniora SDP BiH,koji su u više navrata odaslani putem saopćenja za javnost,nisu promijenili odnos Premijera i Vlade Federacije BiH prema ovom važnom aspektu demokratskog procesa donošenja propisa.
Ignorantski i krajnje ponižavajući odnos federalne Vlade na čelu sa Premijerom Fadilom Novalićem prema sadašnjim i budućim penzionerima, razvojnoj politici utemeljenoj na solidarnosti i socijalnoj pravedi, principu generacijske solidarnosti i pravu na dostojanstven život u starosti, pred očima cjelokupne javnosti, posljednjih mjeseci doživljava kulminaciju.
Pored nastavljanja sa kašnjenjem isplate penzija,kumulacije dugovanja po osnovu neuplaćenih doprinosa, nepoduzimanja hitnih mjera za fiannsijsku održivst Fonda PIO/MIO bez kreditnog zadužneja i na sprećavanju mogućih posljedica izraženih negativnih tendencija za održivost dostignutog nivoa penzija i materijalnog položaja penzionera,Premijer Novalić i resorni ministar nagovještavaju putem medija usvajanje Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju po hitnom postupku do polovine januara naredne godine,proizvodeći ubrzani trend rasta broja aplikanata za prijevremeno penzionisanje i negativno raspoloženje građana prema reformi penzijskog i invalidskog osiguranja koja proističe iz usvojene Strategije.
Prezentirajući samo neke novine koje se odnose na novi način obračuna penzija budućim penzionerima,prikrivaju se cjelovita zakonska rješenja kojim se mijenja postojeći sistem,kao i ona koja ne korespondiraju sa usvojenom Strategijom.
Neshvatljivo je zbog čega Premijer Novalić ne upoznaje javnost da će se visina starosne penzije određivati množenjem ličnih bodova osiguranika (1 bod za svaku godinu ako je plaćen doprinos na iznos prosjećne plaće u Federaciji) sa vrijednošću općeg boda (14,31) iz stava (1)člana 47, čija će se vrijednost u narednih 10 godina,korigovati na više ili manje u zavisnosti od godina staža osiguraja prije i poslije prijelaznog perioda,odnosno da će se penzija za nove osiguranike sa puno staža nakon 1999. godine povećavati sporije od osiguranika s puno staža prije 1999. godine .
Neshvatljivo je zbog čega Premijer Novalić ne upoznaje javnost da je Prednacrtom zakona predviđeno da se vrijednost općeg boda (14,31)KM) usklađuje 15.aprila svake godine sa procentom rasta prosječne bruto plaće u FBiH,počev od 1.1.2017.godine,a predviđena je mogućnost usklđivanja i sa drugim parametrima,ali sa ograničenjem te mogućnosti u najviše dvije uzastopne godine.Nije utvrđeno ko će odabrati jedan od predviđenih parametara uskalđivanja.Međutim,teško je reči koji model usklađivanja vrijednosti općeg boda je pravedniji i ekonomski održiviji,kojima se neće ugroziti stabilnost sistema PIO.
Neshvatljivo je zbog čega Premijer Novalić ne upoznaje javnost da Prednacrtom zakona koji je u opticaju,postojeći korisnici prava zadržavaju dostignuti nivo penzija sa pravom na usklađivanje sa rastom troškova života i rastom BDP,te da se poseban staž uračunava u penzijski staž samo na zahtjev osiguranika,čime se podstiče duži ostanak na tržištu rada.
Zadržana je mogućnost prijevremenog odlaska starosnu penziju uz postupno povećanje starosne granice u prelaznom periodu od deset godina,odnosno penale od 4 % za svaki mjesec ranijeg odlaska u penziju,odnosno stimulans od 2 % za svku godinu kasnijeg odlaska u starosnu ili porodičnu penziju.
Javnost mora znati da s u pooštreni uslovi za sticanje prava na porodičnu penziju udovica,udovaca djece i drugih članova porodice, da su pooštreni uslovi za sticanje invalidske penzije kao i metodologija ocjene invalidnosti,kako bi se procenat ućešća ovih kategorija u dogledno vrijeme smanjio u ukupnom broju penzionera.
Zadržana je najniža penzija kao mehanizam zaštite od ekstremnog siromaštva.
Javnost mora znati zašto je liberaliziran uslov u pogledu staža osiguranja za sticanje prava na starosnu penziju u odnosu na dosadašnji i zašto prdstavlja limit određivanja minimalne penzije u Federaciji.
Predveđeno je najmanje 15 godina staža osiguranja i 65 godina života za ostvarivanje starosne penzije i utvrđen iznos najniže starosne penzije (iznos najniže isplaćene u decembru 2015.god.),a na tom nivou utvrđen je i iznos najmanje porodične i invalidske penzije.
Strategija je upućivala da minimalnom penzijom treba pokrivati osobe koje ispunjavaju uslove po sada važećem zakonu (20 godina penzijskog staža i 65 godina života),a da se može u perspektivi ova mogućnost proširiti na osobe koje imaju manje penzijskog staža,manje godina života ili nisu nikada bile zaposlene.
Neshvatljivo je zbog čega Premijer Novalić ne upozna javnost zbog čega Prednacrtom zakona u izvore sredstava za ostvarivanje prava nisu predviđena sredstva iz gotovinskog dijela privatizacije u skladu sa Zakonom o privatizaciji,te zbog čega je predviđeno da se iz tekućih doprinosa pokrivaju razlike između utvrđene visine penzije i zakonom utvrđene najniže penzije (penzije po osnovu staža osiguranja do 20 godina),odnosno po osnovu liberalizacije uslova za sticanje prava na penziju.
Neshvatljivo je zbog čega Premijer Novalić ne upoznaje javnost da Vlada Federacije nije garant
obezbjeđenja nedostajućih sredstava iz doprinosa za tekući mjesec,ukoliko tu garanciju predhodno ne odobri Fedralno ministarstvo finansija,odnosno zbog čega nije preuzela odgovornost za obezbjeđenje sredstava za sve penzionere kako je bilo predviđeno Strategijom,a ne samo za penzionere pod povoljnim uslovima,penzije po međudržavnim ugovorima i 50% sredstava za penzionere bivše JNA.
Forum seniora/ki smatra da se iza hitnog postupka želi prikriti sadržina zakonskih rješenja,nesklad sa usvojenom Strategijom reforme penzionog sistema i kupovina socijalnog mira,te pozivam Premijera Novalića da preuzme odgovornost za nesagledive posljedice neostvarivanja ciljeva usvojene Strategije reforme penzionog sistema,stvaranja jaza među penzionerima,pravnu nesigurnost i nepovjerenje u sistem PIO.