Eksterna matura još nije zaživjela u BiH, iako su zemlje regiona gotovo u potpunosti implementirale taj vidi testiranja učenika. Za sada se provodi samo u Kantonu Sarajevu i već osam godina u gimnazijama u Tuzlanskom kantonu. Agencija FENA je o razlozima (ne)provođenja eksterne mature u BiH razgovarala s predstavnicima ministarstava i pedagoškog zavoda.
Ministar obrazovanja i nauke Federacije BiH Damir Mašić kaže da je ministarstvo na čijem je čelu još prije dvije godine predlagalo na konferenciji ministara nauke u BiH, koju je organiziralo Ministarstvo civilnih poslova BiH i ministar Sredoje Nović, da se pokuša napraviti model koji bi bio implementiran u cijeloj BiH ne ulazeći pri tome u nadležnosti entitetskih ili kantonalnih ministarstava obrazovanja.
– Međutim, još ne vidim spremnost i volju da se eksterna matura uvede u cijeloj BiH pa čak ni u cijeloj Federaciji BiH, što je potpuno neopravdano. Eksterna evaluacija znanja je trend i ono što je aktuelno ne samo u zemljama Evropske unije nego i u zemljama u regionu – istaknuo je Mašić.
Eksterna matura uspješno se provodi u Crnoj Gori već nekoliko godina, u Hrvatskoj i Sloveniji također, a Srbija je već u velikom zamahu da eksterna matura bude primijenjena u cijeloj državi, dok u BiH pojedinci, tvrdi Mašić, žele odgoditi nešto što je neizbježno i morat će se implementirati kad-tad, a što prije se krene u taj proces postići će se bolji rezultati.
– Nekima je, nažalost, potrebno vrijeme da shvate da su interesi djece ispred političkih, stranačkih i pojedinačnih interesa. Nadam se da će prevladati razum i da će se konačno iz Republike Srpske pristati na zajednički model na nivou BiH – kazao je Mašić.
Govoreći o dosadašnjem iskustvu, Mašić kaže da su ta iskustva do sada pozitivnija, a tamo gdje se problemi pojave kantonalna ministarstva čine sve da ih otklone te je izrazio uvjerenje da će u narednim godinama eksterna matura biti sve kvalitetnija i da će davati sve više rezultata.
Ovaj proces, podsjeća Mašić, ni u jednoj zemlji nije prošao bez problema, naglašavajući da je u Hrvatskoj zbog eksterne mature i problemom sa zaštitom podataka resorni ministar bio smijenjen, ali potrebno je činiti sve da tih problema ne bude ili da ih bude što manje.
Naveo je i da u Crnoj Gori nijednom nije bilo dovedeno u pitanje zaštita podataka kako šifriranje djece, tako i testova te je ovakve modele iz regiona potrebno iskoristiti, posebno jer je obrazovni sistem sličan i ne bi trebalo biti problema za potpunom implementacijom ovog vida testiranja i u BiH.
Bez obzira na situaciju da Kanton Sarajevo već mjesecima nema ministra obrazovanja i nauke, a u Tuzlanskom kantonu ministar je nedavno imenovan, eksterna matura bit će provedena. Ipak ministar Mašić nije siguran u kojoj mjeri će to biti kvalitetno, jer je izuzetno otežan rad u kantonima nakon svega što se desilo tokom protesta u februaru.
– Svakodnevno osjetimo zastoj u radu, s obzirom na to da su smijenjene vlade. To nije dobro i bez obzira na sve sistem mora funkcionirati, a institucije moraju raditi. Svi problemi koji se danas dešavaju zbog njih neće ispaštati ni politički lideri niti partije, ispaštat će djeca u obrazovnom sistemu – zaključio je ministar.
Predsjedavajuća Vijeća roditelja osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo i predsjedavajuća Vijeća za opće obrazovanje na nivou BiH pri Ministarstvu civilnih poslova BiH Amela Penava kazala je za Agenciju FENA da je prošle godine data puna podrška eksternoj maturi, koja ima brojne prednosti u odnosu na dosadašnje polaganje zato što sva djeca imaju istu mogućnost da se upisuju u srednje škole.
– Eksterna matura je jedan segment koji se ocjenjuje pri upisu u srednje škole što znači da ako je dijete kontinuirano odličan učenik, položi eksternu maturu ima pravo da se upiše bilo gdje. Do sada su isti ljudi davali instrukcije, sastavljali testove i prodavali testove. Zašto se ne bi dijete iz radničke klase upisalo u Bošnjačku gimnaziju. Kamo sreće da se eksterna matura prenese i na srednje obrazovanje jer bismo tada imali upis na medicinski ili elektrotehnički fakultet isključivo učenika koje vole taj poziv – mišljenja je Penava.
Ističe da je prije testiranja bilo panike među roditeljima, više nego među učenicima jer nije bio dovoljno dobar protok informacija, a naglašava da je nedostatak informacija uvijek veliki problem.
– Nadam se da će i cijela BiH prepoznati pozitivnu stranu eksterne mature da bismo imali jednoobraznost na nivou BiH, potom kvalitet u odgojno-obrazovnom procesu, djeca iz bilo kojeg kantona moći će studirati u drugim kantonima. Sve su to prednosti jer našoj djeci treba znanje, a ne brojčana ili možda poklonjena ocjena koja ne znači ništa osim broja na papiru. Znanje koje će nas voditi ka evropskim standardima koje će nas približiti evropskim standardima. Tada nećemo imati hiperprodukciju kadra i imat ćemo daleko bolje stanje u odgojno-obrazovnom procesu – pojašnjava Penava.
Direktor Pedagoškog zavoda Tuzlanskog kantona Nikola Čiča kazao je za Agenciju FENA da se u ovom kantonu osam godina provodi eksterna matura u gimnazijama na području Tuzlanskog kantona zbog čega je provođenje ovakvog testiranja uhodan proces.
Ove godine bi, kaže Čiča, moglo biti više problema kod testiranja učenika 88 osnovnih škola na području Tuzlanskog kantona gdje se prvi put uvodi eksterno testiranje na osnovu čega će se pokušati dobiti jasni pokazatelji kuda ide osnovno obrazovanje na području Tuzlanskog kantona.
– Nadamo se da će i to proći uspješno, a o rezultatima ćemo još razgovarati. Svake godine dobijemo nove pokazatelje i eksterna matura ima izuzetan značaj jer je nivo znanja koji se na maturi pokaže sve veći i veći što nam pokazuje da idemo u pravom smjeru – naglašava Čiča i navodi da finansijska sredstva nisu bila dovoljna da bi se sve škole uključile u eksternu maturu.
Izrazio je nadu da bi taj projekt trebao zaživjeti u svim školama Tuzlanskog kantona sljedeće godine jer je intencija da se eksterna matura proširi i na ostale škole da bi ona imala svoj pravi značaj, a to je da se dio nje koristi za primanje na fakultete čime bi se putem srednjoškolskog usmjerenja uspjelo uvezati škole i fakultete i time stvoriti sistem koji bi išao od osnovnog školovanja do fakulteta.