Za građane i privredu F BiH jednako razoran kao virus korone je virus korupcije i nedostatka integriteta Vlade Federacije BiH. To ne samo što život građana i uvjete rada privrede čini težim, time se devalviraju i svi napori i rezultati vrijednih i požrtvovanih ljudi na prvoj liniji odbrane od korona virusa.
Nabavka respiratora i druge medicinske opreme zanemarujući i minimalne uvjete konkurencije ilustrira kako funkcionira ortački kapitalizam u F BiH u vrijeme korona krize. To je vrh ledenog brijega nekredibilne vlade kojoj su u ovoj krizi date dodatne milijarde KM da pomogne građanima i privredi, a ona ih koristi netransparentno, sistemom privilegija i odsustva kriterija efikasnosti i odgovornosti za korištenje javnog novca. Znali smo s kim imamo posla i na te rizike smo pravovremeno upozoravali. To činimo i ovom prilikom.
Bahatost HDZ i SDA je, i pored bogate istorije besprimjerna u ovoj krizi. Umjesto vlade koja vodi društvo i privredu, imamo nelegitimnu vladu iz mandata 2014-2018. koju trpimo. Interventna sredstva iz kredita MMF leže neiskorištena zbog nadmetanja političkih elita preko leđa građana i privrede. Usvojene mjere kao da čekaju da korona virus bude potpuno iskorjenjen da bi se počele primjenjivati.
Tražimo da Vlada F BiH bez odlaganja uradi ovih šest stvari.
1. Iznese procjenu daljeg razvoja COVID-19 kod nas i da plan otključavanja privrede sa terminskim planom primjene mjera iz korona zakona za podršku ekonomskom oporavku
2. Podnese izvještaj uz uključivanje Ureda za reviziju FBiH o utrošku sredstava putem javnih nabavki, obimu donacija i stanju i javnim nabavkama u oblasti robnih rezervi od početka krize i iznese nedvosmislen stav da se mora primjeniti odgovarajuća forma konkurentskog postupka u svim javnim nabavkama u F BiH
3. Pripremi i učini javnim pravilnik o korištenju sredstava fonda za stabilizaciju i garantnog fonda iz Korona zakona i da procjenu koliki su kapaciteti Razvojne banke F BiH da nakon višegodišnje hibernacije preuzme aktivniju ulogu u financiranju privrede
4. Objavi izvještaj o poslovanju poduzeća državnog korporativnog sektora u F BiH u 2019. i planovima za 2020. godinu sa prikazom rezultata i raspoloživim sredstvima za javne investicije i sa procjenom koliko može anticiklicnim djelovanjem doprinijeti stabilnosti ekonomije, zaposlenosti i javne potrošnje
5. Osigura izvještaje o prikupljenim prihodima iz nadležnosti Federacije i indirektnih poreza koji pripadaju F BiH (sa poređenjem istog perioda 2019, odnosno prethodne godine)
6. Na svim nižim nivoima kantona i općina i gradova koordinira aktivnost da se sva sredstva koja se izdvajaju za ublažavanje osledica krize reguliraju adekvatnim zakonima i odlukama za čitav procjenjeni period trajanja krize
Nećemo odustati od naših šest zahtjeva u kontekstu pitanja koja regulira Korona zakon.
1. Da se preimenuje korona zakon u Zakon o ublažavanju ekonomskih i SOCIJALNIH posljedica korona virusa u FBiH i uz zakon priloži potpuno obrazloženje i procjena efekata Zakona i tako ukinemo praksu da se vladama vjeruje na „časnu riječ“
2. Da se briše član 11.2. Korona zakona i da se priđe obavezi usklađivanja penzija i vrijednosti općeg boda, invalidnina i drugih socijalnih davanja jer je prava istina da je to najviše siromasštvom pogođena populacija
3. Da se poveća minimalna plaća sa 406 KM barem na 520 KM ( u konačnom na nivou od 60% od prosjećne plaće u F BiH iz prethodne godine) kao osnova za najnepovoljniji ekonomski položaj radnika u ovoj krizi (postojeća minimalna plaća od 406 KM nije mjenjana od 2016. zahvaljujući otporu Vlade F BiH)
4. Da se osigura jednokratna naknada za duže nezaposlene radnike od 200 KM i uključivanje u subvencioniranje doprinosa i zaposlenih u udruženjima, odnosno nevladinim organizacijama (15 do 20 hiljada uposlenih)
5. Da se oporezuju dividende i dobici od igara na sreću (ako se mogu pokretati izmjene Zakona o radu u F BiH, zašto ne mogu izmjene Zakona o porezu na dohodak, sa pozitivnim utjecajima na povećanje fiskalnog kapaciteta F BiH) i smanjenje cijena električne energije za 10% za vrijeme trajanja stanja nesreće u F BiH
6. Da se podrže izmjene Zakona o radu F BiH koje se odnose na uvođenje skraćenog radnog vremena i adekvatnu naknadu plaće u periodu nesreće, kao jedno od dostignuća socijalne države. Za nas su neprihvatljivi ostali prijedlozi, počev od instituta čekanja na posao koji je u bliskoj prošlosti unesrećio hiljade radnika.
Na ovim pitanjima će djelovati zastupnici SDP BiH u parlamentima i skupštinama, vijećnici u gradskim i općinskim vijećima, grado/načelnici i svi članovi SDP BiH u svom djelovanju u javnosti.
Od ove vlade puno ne možemo ni očekivati. Vjerujemo da će i građani i njihova udruženja dići svoj glas, a privreda pokazati svoju sposobnost da su odupre tržišnim i vladinim rizicima na teškom putu oporavka.