Adnan Šteta

Moramo Sarajevo vratiti na kartu urbanih mobilnih gradova

„Javni prijevoz već dugo godina tišti sve nas u Kantonu. GRAS kao naša firma, a i sam javni prijevoz koji nije organiziran kako građani Sarajeva to zaslužuju i kako bi to trebalo“, rekao je na početku razgovora za Radiosarajevo.ba ministar za saobraćaj Kantona Sarajevo Adnan Šteta.

Sa ministrom Štetom razgovarali smo o problemima koje je zatekao, kao i njegovi prethodnici, od starih vlasti, te o projektima koje namjeravaju realizirati u toku svog mandata.

Šteta je na početku našeg razgovora naveo kako prije nego krenu u rješavanje problema GRAS-a moraju uraditi analizu postojećeg stanja.

„Mi nemamo nikakvu snimku stanja po pitanju zadovoljstva korisnika, reda linija koje su iz 1999, cijene plaćanja karata po cijenama koje su iz 2005. Sada radimo detaljnu sliku saobraćaja uključujući i parametre javnog prijevoza, ali i pješake o kojima se malo vodilo računa, te uključujemo i Sektor sigurnosti u saobraćaju kojeg do sad nismo, a trebali smo ga imati“, ispričao je Šteta navodeći kako su u protekla tri mjeseca započeli da rade jako puno pripremnih stvari.

Kada je u pitanju GRAS, Šteta je prokomentirao kako je javnosti već poznata priča o dugovanjima GRAS-a.
„Problem GRAS-a riješavamo kroz tri segmenta. Radimo sve što možemo da odblokiramo GRAS jer su od 2011. u blokadi, a s druge strane radimo na dugoročnoj strategiji i već smo blizu dogovora sa EBRD-om i IFC-om oko finansiranja budućih projekata: nabavke novih vozila – trolejbusa i tramvaja, rekonstrukcije tramvajske pruge od Ilidže do Baščaršije, a raspisali smo i projektni zadatak za produženje trolejbuske linije do Vogošće“, rekao je Šteta.

Kada je riječ o gradnji tramvajske pruge do Hrasnice, Šteta je rekao kako je dobio zvaničnu izradu projekta od IPSA-e nedavno, te kako bi izrada pruge koštala 46 miliona KM sa PDV-om.

„Taj projekat je sada na eksternoj reviziji, pa ćemo kad dobijemo rezultate revizije imati sastanak sa Općinom Ilidža da vidimo daljne korake“, rekao je Šteta komentirajući kako je priča o gradnji pruge prema Hrasnici još iz projekta razvoja Sarajeva iz 1986. godine, kojeg je nažalost rat zaustavio. Prema tom projektu, krakovi pruge su trebali ići do Lukavice, Dobrinje, Vraca i Dobrinje, a sada se planira samo od Ilidže do Hrasnice.

Da građanima Hrasnice treba javni prijevoz svjedoči veliki broj zahtjeva koji su stigli na adresu ovog Ministarstva, te je Šteta rekao da će nastojati da se zadovolje građane i ispune zahtjeve, te da obezbijede građanima sve što im treba.
Šteta je pojasnio kako se Sarajevo dosta izmijenilo, naselja su porasla, izgrađena su nova naselja gdje nema nikako prijevoza i probleme ne mogu riješavati tek tako.

„Planiramo smanjiti i gužve u saobraćaju kada popravimo javni prijevoz“, rekao je Šteta.

Situacija zbog neredovnog održavanja pojedinih linija GRAS-a, poput linije 15 Željeznička stanica – Buča potok, pogoduje ilegalnim prijevoznicima koji uslugu prijevoza na ovoj relaciji korisnicima nude po cijeni od jedne KM. Ilegalni prijevoznici samo se smjenjuju na GRAS-ovim stajalištima, a građani ih sve više koriste jer autobusa nema, a „karta“ je jeftinija.

„I te ilegalne linije su nastale zbog neredovnog održavanja i građani se snalaze onako kako im se ponudi“, rekao je Šteta za Radiosarajevo.ba navodeći kako je sve što mogu uraditi prijaviti ilegalne prijevoznike MUP-u i inspekciji.

Da bi pokrili pojedine linije sada je potrebno nabaviti 40 novih minibusa. Ranije ih je, kako je rekao Šteta, trebalo 17, a do sada je tri puta padao tender za nabavku novih vozila.
“Javni poziv je sada u toku, GRAS ga je opet raspisao i prošao je, neko se žalio i sada čekamo da vidimo šta će biti”, rekao je Šteta navodeći da ukoliko ponovo padne tender, Vlada će tražiti način da preko stranih fondacija raspišu poziv, jer Vlada ima sredstva za kupovinu novih minibusa koje su potrebne za prikrivanje linija koje GRAS ili ne vozi ili jer su ukinute.

Šteta smatra da su dio dosadašnjih problema u javnom sektoru leži zbog nepreuzimanja odgovornosti i nemogućnosti sankcioniranja, te da ćemo kao društvo imati problema dokle god je tako.

Kao Vlada su GRAS-u dali obećanja da će uposlenicima nadomjestiti primanja – do septembra jednu platu koja kasni, zatom planiraju nabaviti potrebna sredstva za rad – nova vozila.
“Kada je u pitanju popravka kvalitete usluga građanima, radi se na novim linijama i tarifnom sistemu. Sada imate jednu cijenu karte koja je ista ako se vozite jednu stanicu ili više, imate različite kupone u Centrotransu i GRAS-u. U narednih mjesec ili dva mi moramo riješiti te problem”, rekao je Šteta navodeći kako je problem GRAS-a gomilan već godinama i dugo će se još riješavati.

Odluka o važenju kupona u vozilima oba poduzeća donesena je 2016. godine.

Ministar Adnan Šteta pojasnio odluku o istoj cijeni karata za GRAS i Centrotrans

“U toj Odluci je bilo navedeno šta trebaju uraditi Centrotrans i GRAS. Naša želja je bila da završimo i to pitanje sa novim tarifnim sistemom i elektronskom naplatom karata. A pošto to još nije gotovo, pozvali smo se na već donesenu Odluku kako bismo to sproveli”, naveo je Šteta, te je rekao kako će imati zajednički sastanak sa predstavnicima obje firme kako bi se dogovorili i riješili ovo pitanje u koristi građana.

“Ukoliko budu imali pad prihoda, pad će finansirati Kanton”, rekao je ministar.

“Kanton Sarajevo nije se domaćinski odnosio prema svojoj firmi, jer je dobar dio razloga stanja u GRAS-u odgovornost Kantona”, prokomentirao je Šteta. “Mi smo zatekli konsultantsku kuću iz Velike Britanije koja je uradila analizu postojećeg stanja u GRAS-u. Svi pričaju o višku ljudi, a mi danas imamo problem sa nedostatkom vozača, a na drugim pozicijama ih imamo višak.”

Dok se ne riješi problem duga PDV-a GRAS-a, iz ove firme neće moći izaći na javne pozive, npr. za raspisivanje novih linija.
“Neće biti jednostavno, ali ja vjerujem da mi to možemo. Moramo riješiti pitanja tužbi, reprograme dugovanja, riješiti starosnu strukturu zaposlenika, veliki broj ljudi na bolovanju…”, rekao je ministar saobraćaja KS-a navodeći kako u javnom prijevozu GRAS dugoročno vide kao stabilan čimbenik.

Projekat zatvaranja tramvajskih stajališta potpisan je prošle godine u Ministarstvu saobraćaja KS-a.

Izgradnja zatvorenih tramvajskih stajališta mogla bi početi ove godine

“Radi se o sistemu elektronske naplate karata koji će biti implementiran na svim stajalištima i u svim vozilima javnog gradskog prijevoza. Bit će uspostavljen tarifni sistem da jedna karta vrijedi u svim prijevozima, u svim prevoznicima – dnevnu kartu, kartu na određeni vremenski interval, na broj vožnji… U tom projektu je i sigurnost jako bitna, predviđeno je da u svim vozilima i na svim stajalištima budu kamere koje će mjeriti protok putnika”, otkrio je ministar Šteta za Radiosarajevo.ba navodeći kako će vjerovatno i napraviti aplikaciju preko koje će se moći kupiti karta za gradski prijevoz.

Također, u planu je da se karte mogu platiti i kreditnom karticom beskontaktno, kao i opcija da će ih biti moguće pokazivati na mobilnim uređajima.
“U naredna tri mjeseca možemo krenuti sa implementacijom projekta koji će trajati dvije godine. Softverski dio će biti riješen u prvoj godini, a kada je u pitanju gradnja stajališta to će potrajati samo dok se od općina dobiju potrebne dozvole”, rekao je Šteta.

U sklopu ovog projekta bit će otvoren i Saobraćajni centar iz kojeg će se svakodnevno kontrolisati u svakom momentu gužve u saobraćaju i na stajalištima, motriti na sigurnost, pojačavati frekvenciju vozila gradskog prijevoza po potrebi. Za ove projekte je novac obezbijeđen.

U augustu 2017. donesen je Zakon o uređenju saobraćaja u kojem postoji Uredba da se sa sarajevskih parking uklone havarisani automobili.

Havarisani automobili zauzimaju 200 parking mjesta, Pravilnik o uklanjanju se čeka

“Taj Pravilnik još uvijek ne postoji. Mi smo naredili da se sve pravilnici donesu po hitnoj mjeri, pa se nadamo da će i taj”, prokomentirao je Šteta.

“Ostaje nam onda jedno pitanje: Gdje sa tim vozilima? Imam informacije da je 200 parking-mjesta zauzeto tim vozilima, nije to ni mali broj, već vrlo značajno”, rekao je Šteta navodeći kako je postojao prijedlog da se ta vozila izmjeste na jednu lokaciju u Trnovu, međutim ona je daleko i tražimo drugu lokaciju.

“Sve to traje sporo, ali to ipak hitno moramo riješiti”, rekao je Šteta dodajući kako će pravilnici biti uskoro doneseni. Ministar je prokomentirao i kako ti havarisani automobile predstavljaju veliki problem i u padinskim dijelovima grada jer smetaju zimskoj službi pri čišćenju ulica od snijega.

Sarajevski srednjoškolci riješili su jedan od svakodnevnih problema za pješake u glavnom gradu BiH – kratko trajanje svjetla na semaforu i njihova neusklađenost.

Gimnazijalci riješili problem koje nije moglo Ministarstvo saobraćaja

“Ekipa mladih se potrudila prije svega da riješe neke logičke stvari koje mi svi kao građani Sarajeva vidimo. Ne znam kome nije palo napamet da prokomentiraju da je kratko zeleno svjetlo na nekim raskrsnicama. Mladi su to sa profesorom riješili i ja sam oduševljen njihovom željom”, prokomentirao je ministar Šteta.

“Mladima je teško doći do izražaja, a ja sam neko ko daje priliku mladim ljudima. Dat ćemo im priliku da na tim raskrsnicama drukčije pozicioniramo zeleno svjetlo za pješake, a sa firmom koja održava semafore sastat ćemo se da vidimo eventualne rizike”, prokomentirao je ministar upućujući apel na sve učesnike u saobraćaju da upute prijedlog Ministarstvu za rješavanje saobraćajnih problema i unapređenja života u gradu.

Na stranici Ministarstva saobraćaja KS-a su, kako je rekao ministar, otvorili opciju za građane da mogu davati prijedloge, a do sad ih je bilo i konstruktivnih i onih koji se ne mogu sprovesti u djelo.
“Građani treba da daju prijedloge da mi ne budemo opušteni, već da moramo raditi i razmišljati samo kako da unaprijedimo kvalitet života u našoj oblasti. Imamo velikih projekata, a ove sporedne ne riješavamo zbog njih, zato smo tražili od građana da nam iskažu svoje želje”, rekao je Šteta.

Ministar smatra da bi morala biti i javna kampanja o smanjenju upotrebe automobile, promovirat ćemo vožnje biciklima, korištenje javnog gradskog prijevoza.

“Radit ćemo strategiju urbane mobilnosti kao što radi Beč do 2030. godine, planiramo misliti na pješake, a i moramo vratiti Sarajevo na kartu mobilnih urbanih gradova”, rekao je za Radiosarajevo.ba ministar Šteta.

U planu Ministarstva u ovom mandatu su i rekonstrukcije cesta.

“Radimo na I transferzali prema Vogošći, na IX, tj. izgradnja mosta koja će spojiti ulice Safeta Zajke i Džemala Bijedića. Također, raspisat ćemo projektni zadatak za XII transferzalu koja se do sad nije spominjala. To je cesta koja će biti od groblja na Stupu do aerodroma na Dobrinji. Mi vidimo taj projekat kao bitan, da ljudi koji dođu u Sarajevo odmah imaju ceste sa dvije trake koja ih vodi prema gradu”, otkrio je za Radiosarajevo.ba ministar Šteta.

Također, radit će se i saobraćajnica koja će rasteretiti saobraćaj – od kružnog toka u Boljakovom potoku do cvjećare na Čengić Vili.
“Ono što je bitno, sredstava ima. Nedostajalo nam je gotovih projekata. Ima puno idejnih, a sada tražimo da ih ima što više gotovih. Prije se prvo davala ideja, dobiju se budžetska sredstva, pa tek onda rade projekat. Sada ćemo raditi drukčije, kad nam daju gotov projekat davit ćemo novac”, prokomentirao je Šteta dodajući kako su se ljudi s pravom pitali zašto su se neke stvari tako dugo gradile.

radiosarajevo.ba


SDP BiH je razvio aplikacije za mobilne i tablet uređaje. Preuzmite našu aplikaciju za Android ili iOs i pretplatite se na naše obavijesti.


Moj profil

Zahvaljujući našem sistemu za administraciju Atlas, svaki član SDP BiH posjeduje vlastiti profil na stranici atlas.sdp.ba.

Ova mogućnost dozvoljava svim članovima da sami provjere i ažuriraju podatke na vlastitom profilu, da provjere stanje plaćenih članarina, kao i da učestvuju u anketama koje pokreće SDP BiH.

Kliknite ovdje da pristupite Atlasu